کرمی، موفقیت علمی را لازمۀ استقلال همه‌جانبه کشور دانست و گفت: استقلال واقعی تنها در سایۀ توسعه‌یافتگی علمی تحقق می‌یابد.

حسین کرمی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص آندویورولوژی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، ایران را منشاء علم در تاریخ بشر دانست و گفت: سرزمین ایران منبع و مأخذ غالب شاخه‌های علمی بوده است.

وی افزود: پیشرفت و دستارودهای غرب در علوم مختلف، در بسیاری موارد ریشه در علم ایرانیان دارد تا جایی که هنوز جامعه‌علمی غرب در برابر برخی از بزرگان و مفاخر ایرانی مانند بوعلی‌سینا کرنش و تواضع دارد.

کرمی ادامه داد: گرچه ایران امروز با پیشینۀ غنی و برتر خود فاصله داد اما هنوز در بسیاری از مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و حتی بیمارستان‌های بزرگ کشورهای پیشرفته از نیروی‌انسانی متخصص ایرانی بهره می‌برند.

این متخصص جراحی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتر از محققان و مستعدان کشور، اظهار داشت: نباید جایگاه علمی کشور ابزاری برای تحریم باشد. به‌عبارت دیگر سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که توان نیروی متخصص و متعهد بومی به منصۀظهور برسد تا کشور به استقلال و جایگاه برتر خود دست یابد.

کرمی اضافه کرد: امروزه بسیاری از جراحی‌‎های دشوار در کشورهای پیشرفته توسط ربات انجام می‌شود اما ایران یکی از کشورهایی است که در این حوزه تحریم است. با این حال، مهندسان و محققان این حوزه در دانشگاه‌های صنعتی توان بالایی در اختراع و تولید ربات دارند که این ظرفیت و توان بالفعل می‌تواند (در صورت حمایت و هدایت جدی) ایران را به استقلال در تولید ربات جراح برساند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: جذب و تمرکز نظام‌مند و منطقی سرمایه‌های کشور روی مراکز علمی و تحقیقاتی تنها راهی است که می‌تواند کشور را به معنای واقعی به استقلال برساند. باید دانست استقلال تنها در بستر رشد علمی و جایگاه برتر علمی تحقق می‌یابد و دیگر موفقیت‌ها در زمینه‌های اقتصادی و نظامی و سیاسی و غیره وابسته به موفقیت‌های علمی است.

فوق‌تخصص آندویورولوژی با بیان اینکه علم با تعصب بیگانه است، بر ضرورت بررسی تجربیات کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته راهی است که می‌تواند هزینه و زمان را کاهش دهد. از سوی دیگر، برقراری ارتباط علمی با محققان و دانشمندان بین‌المللی نیز افق‌های تازه‌ای را برای جامعه علمی کشور باز می‌کند.

کرمی با اشاره به اینکه علم، سیال است، یادآور شد: گسترش دیپلماسی علمی، اقدامی دوسویه است که منافع آن به هر دو طرف می‌رسد. جامعه علمی ایران، امروزه در جایگاهی قرار دارد که گسترش ارتباط با آن، اقدامی سودبخش برای کشورهای پیشرفته است. بنابراین شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی چه در داخل کشور و چه در خارج از مرزهای ایران از الزامات علمی است.

وی حضور دانشمندان و اساتید برجسته بین‌المللی در کشور را یکی دیگر از ابعاد دیپلماسی علمی برشمرد و افزود: فراهم‌کردن زیرساخت‌های و امکانات لازم و همچنین کاهش بروکراسی اداری و البته پرهیز از سیاست‌زدگی، می‌تواند زمینه را برای ورود مفاخر و بزرگان علمی جهان در ایران فراهم کند تا کشور بتواند از ظرفیت و داشته‌های آنان در قالب کار تحقیقاتی گروهی و یا استاد مدعو بهره‌مند شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان ساخت: تسهیل مسیر ورود متخصصان غیرمقیم به چرخۀ خدمت‌رسانی به کشور، یکی از نکات مهمی است که دولت به‌خوبی به آن واقف است. نمونه این اقدام را می‌توان حضور دکتر سمیعی در کشور دانست که ساخت بزرگترین مرکز تحقیقاتی و درمانی مغز و اعصاب جهان تنها یکی از نتایج این حضور است. به‌همین دلیل در مبادلات علمی، اولویت باید با ایرانیان غیرمقیم باشد چراکه علاوه بر جایگاه‌برتر در علم و دانش، عرق به ایران دارند و با قلب و روح خود آماده خدمت به این سرزمین گهربار هستند.

فوق‌تخصص آندویورولوژی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات دولت دکتر روحانی در گسترش دیپلماسی خاصه ارتباطات و تعاملات علمی بی‌نظیر بوده و بسیاری از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی ایران در سال‌های اخیر از همین نقطه سرچشمه می‌گیرد.