اگر جزو صاحبان کسب و کار باشید -فرقی نمیکند تجارتتان بزرگ است یا کوچک- قطعا به دنبال پیدا کردن روشی ایدهآل هستید تا همیشه خلاقیت و نوآوری و بهرهوری کارمندانتان را در بالاترین حد ممکن نگه دارید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اگر جزو صاحبان کسب و کار باشید -فرقی نمیکند تجارتتان بزرگ است یا کوچک- قطعا به دنبال پیدا کردن روشی ایدهآل هستید تا همیشه خلاقیت و نوآوری و بهرهوری کارمندانتان را در بالاترین حد ممکن نگه دارید. تا امروز تحقیقات بیشماری در مورد تاثیر فضای کار بر روحیه کارمندان انجام شده است و روانشناسان و طراحان و معماران داخلی در تلاشند تا پاسخی برای این سوال پیدا کنند که یک دفتر کار ایدهآل باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
شخصیسازی؛ بهترین سبک طراحی
شاید با خودتان فکر کنید که برای رسیدن به چنین شرایط ایدهآلی باید خیلی خرج کنید و جیبهایتان را بتکانید، انواع و اقسام میز و صندلیهایی را سفارش دهید که کاملا متناسب با وضعیت بدنی کارمندانتان است، روی نورپردازی اتاقهای مختلف فکر کنید، دنبال خاص کردن اتاق جلسهها باشید تا بارش افکارتان را هدفمندتر کند و... اما دو روانشناس انگلیسی در مطالعهای که بهتازگی در دانشگاه اکستر انجام شده، نشان دادهاند که رسیدن به طرح ایدهآل برای دفتر کار، خیلی سادهتر و ارزانتر از این حرفهاست. پژوهش این دو محقق نشان داده است که اگر اجازه دهید کارمندانتان فضای کاری خود را آنطور که خودشان میخواهند طراحی و دکور کنند، بهترین نتیجه را میگیرید و خلاقیت و بهرهوریشان را بهشدت تقویت میکنید.
به کارمندانتان حق انتخاب بدهید
در مطالعهای که توسط تیم هارفورد، نویسنده و اقتصاددان، با هدف بررسی بهرهوری کارمندان داوطلب انجام شد، میزان بهرهوری شرکتکنندگان در دفاتر و شرکتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. اولین سبکی که محققان آن را مورد مطالعه قرار دادند، دفترها و شرکتهای کوچک و مینیمالیستی بود. آنها مشاهده کردند که در دفترهای کوچکی که وسایلی مثل تابلوهای چاپی بزرگ، گلدانهای طبیعی و گیاهان سبز وجود دارد، بهرهوری افراد بیشتر است، چون کارمندها مجبور نبودند تمام طول روز به یک دیوار لخت زل بزنند. محققان نتیجه گرفتند که هر چقدر فضای دفتر به اصطلاح «انسانی»تر باشد، بهرهوری کارمندها بیشتر است.
اما این جالبترین نتیجهای نبود که این گروه تحقیقاتی در روند مطالعات خود به آن دست پیدا کرد؛ در مرحله دوم آنها از کارمندهای داوطلب خواستند تا ظرف چند دقیقه مبلمان و میز و صندلیهای دفتر کارشان را آنطور که دوست دارند، جابهجا کنند. در مرحله سوم این عمل تکرار شد، اما این بار کارمندها مجبور بودند، محققان را تماشا کنند که مبلمان را سر جای اصلیشان برمیگردانند؛ کاری که شاید کمی دگرآزارانه
به نظر برسد! نیازی نیست خیلی باهوش باشید تا نتیجه را حدس بزنید.
کارمندانی که به چشم خودشان دیده بودند مبلمان دفتر کارشان از شرایط دلخواه
آن به شرایط اولیه باز میگردد، کمترین بهرهوری را در طول روز داشتند. جالب اینکه یکی از داوطلبان به آزمونگر گفته بود: «دلم میخواهد کتک بزنم!» در دفاتری که توسط خود کارمندها دکور شده بود، بهرهوری در بالاترین مقدار خود بود به طوریکه نتایج فعالیت روزانه شرکتکنندگانی که در این دفترها کار میکردند، سی درصد بیشتر از کسانی بود که در شرکتی مشغول به کار بودند که هیچ سهمی در دکوراسیون آن نداشتند. از طرف دیگر بهرهوری در دفتری که توسط آزمونگران دکور شده بود، پانزده درصد کمتر از شرکتهایی بود که توسط خود کارمندها تغییر شکل پیدا کرده بود. تیم هارفورد در یک سخنرانی تد در این زمینه گفته بود که در این دفترها هر سه نفر به جای چهار نفر کار میکنند و نتیجه میگیرند!
دوستت دارم پس هستم!
این مسئله قطعا برای هر کارفرمایی جالب توجه و مهم است، چون فقط کافی است کمی دست کارمندهایش را باز بگذارد تا بیشتر روی فضایی که بخش اعظم روز خود را در آن میگذرانند، کنترل داشته باشند و با همین تغییر کوچک بهرهوریشان تا سی درصد افزایش پیدا کند. به گفته هارفورد وقتی کارمندان فضای اداری محل کارشان را دوست نداشته باشند، از شرکتی که میزبانشان است نیز خوششان نمیآید و در نتیجه نمیتوانند کارشان را هم دوست داشته باشند. بنابراین بهترین روش برای افزایش بهرهوری کارمندان این است که طراحی فضای دفتر را به آنها بسپارید و بدترین روش این است که به آنها وعده استقلال بدهید، اما بعد پاککن بردارید و همه تغییرات دلخواهشان را از بین ببرید تا به فضایی که فقط خودتان میپسندید دست پیدا کنید!