دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجرای پروژه بهینه‌سازی انرژی در بخش ساختمان‌ها  منابع قابل توجهی به صورت تسهیلات به شرکت‌های خدمات انرژی  و دانش‌بنیان اختصاص می‌دهد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با حمایت ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی،یدالله سبوحی در مراسم آغازین پروژه «بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار» که با حضور نماینده سازمان ملل متحد UNDP برگزار شد بیان کرد: به‌منظور افزایش کارایی انرژی ساختمان‌های مسکونی و تجاری-اداری که خود منجر به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود، صندوق تسهیلات محیط‌زیست (GEF)  حدود 4 میلیون دلار برای طرح اجرای بهینه‌سازی انرژی در ایران تصویب کرده. در فرایند اجرای طرح به منظور توسعه ظرفیت شرکتهای خدمات انرژی و دانش بنیان در حوزه بهینه سازی انرژی در ساختمان تسهیلات به شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان تخصیص داده خواهد شد.
سبوحی بیان کرد: در این مراسم جمع‌بندی گزارش آغازین و برنامه عملیاتی پروژه مورد بحث و اتفاق‌نظر قرار گرفت.

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی بابیان اینکه توسعه کسب‌وکار  انرژی یکی از اهداف ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی است گفت: ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی به‌منظور توسعه فعالیت‌های بین‌المللی،  با همکاری مشترک سازمان تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF)،و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP)  همکاری خود را از یک سال گذشته آغاز کرده است و در پی این همکاری پروژه‌ای‌ای تعریف شد که ستاد مجری اجرایی این طرح پژوهشی شد و موافقت‌نامه‌ای‌ای بین معاونت و سازمان عمران ملل متحد امضا شد. 
وی هدف از اجرایی سازی این پروژه را در سه بخش خلاصه کرد و افزود:  در وحله نخست با بررسی رابطه باسیاست‌ها و قوانینی که در کشورها داریم از تجربیات بین‌المللی برای بهینه‌سازی و به‌روز کردن سیاست‌ها استفاده خواهد شد و در قدم بعد با ایجاد تحول در بازار انرژی این بخش تقویت خواهد شد.که در این خصوص از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌تازگی طرحی تحت عنوان «بازار رقابتی بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» به شورای عالی انرژی کشور ارسال‌شده است که پروژه حاضر به‌عنوان پایلوت برای ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی به کار گرفته می‌شود و با استفاده از تجربیات بین‌المللی در جهت پیشبرد اهداف بین‌المللی گام برمی‌داریم.

سبوحی در ادامه افزود: هدف سوم این پروژه ایجاد پایلوت‌هایی برای تشریح موارد مختلف بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌ها است و با پیاده‌سازی فنّاوری‌های جدید و پایش آن‌ها به ایجاد کسب‌وکار خدمات انرژی و شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته خواهد شد. 

دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی بیان کرد: پتانسیل بهینه‌سازی در ساختمان نزدیک به 30 درصد است و حدود 40 درصد از انرژی کشور در ساختمان‌ها استفاده می‌شود که این رقم قابل‌ملاحظه‌ای است که با بهینه‌سازی انرژی در این بخش می‌توانیم صرفه جویی در حدود دویست بشکه معادل نفت را در بخش ساختمان شاهد باشیم. ارزش صادراتی انرژی صرفه جویی شده معادل 6 میلیارد دلار در سال خواهد بود.