کارگردان مجموعه «زمین انسان‌ها» معتقد است پیام‌رسانی درباره فرهنگ سلامت، از طریق تلویزیون موثر نیست.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ستاد خبری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، ابوالحسن داوودی گفت: رسانه ابزاری قدرتمند برای پیام رسانی و آموزش مخصوصا در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت است، اما تلویزیون مدتی است مخاطب چندانی ندارد و نمی‌توان روی این مدیوم برای پیام رسانی تاکید کرد.

کارگردان فیلم «مرد بارانی»عنوان کرد: اگر موضوع‌های مرتبط با بهداشت جسم و روح با داستان فیلم هماهنگ باشد و در ساختمان فیلم یا سریال چیدمان درستی داشته باشد می‌تواند روی مخاطب اثر بگذارد، اما اگر فیلمی صرفا به این نیت تولید شود که جنبه آموزشی داشته و پیام رسان باشد، معمولا ناکارآمد است و نمی‌تواند تاثیر بالایی روی تماشاگر بگذارد.

کارگردان سریال «زمین انسان‌ها» که داستان آن در بیمارستان و جامعه پزشکی می‌گذشت درباره این تجربه گفت: طرحی را مدتها قبل نوشته بودم و تمایل داشتم آن را بسازم تا اینکه تهیه‌کننده‌ای به من پیشنهاد داد اگر طرحی برای کار تلویزیونی دارم ارائه کنم. طرح سریال «زمین انسان‌ها» را به ایشان پیشنهاد دادم، بلافاصله تصویب شد و قرار شد کار کنیم. این سریال را همان زمان از نظر داستان و مسایل مرتبط با پزشکی به روز کردم چرا که سال‌ها قبل نوشته شده بود.

داوودی گفت: فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در ایران و خارج از ایران ساخته شده‌اند که با موضوع بهداشت جسم و روح و البته محیط بیمارستانی کاملا در ارتباط بوده اند و بسیاری از آنها آثار خوب و جذابی هستند.

او افزود: بیمارستان و مراکز درمانی در خیلی از فیلم های ایرانی و خارجی یکی از لوکیشن‌ها است و در چنین آثاری بخشی از داستان با لوکیشن گره خورده ‌است. ما در زندگی با این محیط سروکار داریم و از نظر دراماتیک هم چون این محیط می‌تواند بزنگاه تغییرها باشد، در داستان قابل استفاده است.

داوودی در پایان گفت: سریال «آناتومی گری» یا بسیاری فیلم‌های سینمایی کاملا مستقیم به مسایل مرتبط با اتفاق‌های بیمارستان و مراکز درمانی، دانشجویان پزشکی، پزشکان و پرستارها می‌پردازند و کاراکترهای اصلی‌شان این افراد هستند. در این فیلم‌ها و سریال‌ها مستقیم به مسایل بهداشتی و درمانی پرداخته می‌شود و در کنار روایت داستان جریان پیام‌رسان و آموزشی وجود دارد.  

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت 25 فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه 96 در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.