پروژه های علمی مبارزه با ریزگردهای جنوب کشور در نشستی در ستاد زیست فناوری معاونت علمی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست تخصصی بررسی پتانسیل موجود در حوزه جلبک و ریز جلبک برگزار شد.

این نشست در راستای بسیج شرکت های دانش بنیان برای ورود به خوزستان و اجرای طرح شورورزی و تثبیت ریزگردها در این استان برگزار شد و مطابق این طرح، تعهدات معاونت علمی شامل تخصیص زمین تسطیح شده، آب، برق، تامین امنیت منطقه ای از طریق قرارداد با موسسه جهاد نصر است و سایر هزینه ها بر عهده شرکت ها خواهد بود.

در این نشست تخصصی نادرقلی ابراهیمی، عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی و نماینده موسسه جهاد نصر در ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در طرح مبارزه با کانون های بحران تولید ریزگرد که اخیرا توسط دولت انجام شده و مجری طرح نیز وزارت جهاد کشاورزی موسسه جهاد نصر است با هدف کنترل مشکل ریزگردها در جنوب کشور اجرایی می شود.

وی افزود: در این طرح عملیات مربوط به انتقال و پخش آب و پوشش گیاهی را سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در عرصه ای به وسعت ۳۰ هزار هکتار در جنوب شهر اهواز که یکی از کانون های فوق بحرانی ریزگرد است اجرا می شود.

به گفته ابراهیمی، در واقع این طرح در وسعتی کمتر از ۱۰ درصد از عرصه کانون بحران اجرا می شود؛ زیرا دولت در حال حاضر تنها توانست منابع مالی ۳۰ هزار هکتار از ۳۵۰ هزار هکتار کانون بحرانی ریزگرد را تامین کند.

وی تصریح کرد: البته غیر از ۳۵۰ هزار هکتار ذکر شده، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار اراضی با ماسه های بادی روان هم هستند که به عنوان کانون های بحران ریزگرد شناخته می شوند.

نماینده موسسه جهاد نصر در ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به نقش معاونت علمی در اجرای طرح های مربوط به کنترل ریزگردهای جنوب کشور، گفت: معاونت علمی با مدیریت ستاد توسعه زیست فناوری و ذیل کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست اعلام آمادگی کرده که یک طرح با سه زیر پروژه را برای کنترل ریزگردها انجام دهد.

ابراهیمی ادامه داد: طرح کنترل و تثبیت کانون های بحرانی با اجرای عملیات فناوری شورورزی یکی از این پروژه ها است که در این طرح، کشت در زمین های غیر متعارفی که دیگر زمین کشاورزی محسوب نمی شوند با تامین آب های غیر متعارف انجام می شود. 

وی بیان کرد: در این طرح از آب های کشاورزی و از اراضی شور لم یزرع برای تولید علوفه، چوب و میگو استفاده می کنیم البته بخشی از اراضی را به تولید جلبک خام و فرآوری‌شده ماکرو و میکرو نیز اختصاص خواهیم داد.

عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی ادامه داد: این پروژه ها در عرصه ۵۰ هکتاری با هدایت و حمایت معاونت علمی در کانون های بحران ریزگرد اجرا می شود که اگر به نتیجه برسیم زمینه ای فراهم می شود برای توسعه طرح شورورزی در کانونهای بحرانی ریزگرد با استفاده از زه‌آبهایی که در منطقه تبدیل به معضل شده اند.

به گفته وی، این طرح می تواند اراضی در معرض فرسایش بادی نیز که در جنوب کشور معضل محسوب می شوند را به یک فرصت تبدیل کند.

همچنین ابراهیمی اظهار کرد: استفاده از مالچ های زیستی دیگر طرحی است که در کانون های بحران جنوب کشور اجرا خواهد شد که این طرح برای تثبیت کانون های فرسایش بادی در ماسه زارها و تپه های ماسه روان منطقه شمال غرب خوزستان در تپه های الله اکبر، تپه میش داغ و منطقه شوش اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از کانون های فعال ریزگرد، تپه های مذکور هستند که حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هکتار از اراضی جنوب کشور را شامل می شوند که برای اجرای این طرح در تپه ها قصد داریم از مالچ های زیستی تولیدی شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

نماینده موسسه جهاد نصر در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تصریح کرد: در طرح تثبیت ریزگردها به کمک مالچ های زیستی اقدام به کشت تلفیقی پشت گیاهی و پشت درختی خواهیم کرد و بدین وسیله دانش و فناوری تثبیت با مالچ زیستی و پوشش گیاهی مقاوم به منطقه را اجرا می کنیم.

وی افزود: مالچ های زیستی یا جایگزین مالچ های نفتی خواهند شد و یا برای کمک به مالچ های نفتی در تثبیت کانون های بحرانی ریزگردها مورد استفاده قرار می گیرند.

ابراهیمی ادامه داد: این کار در جنوب کشور بسیار ارزشمند خواهد بود زیرا هم به ایجاد اشتغال در مراکز بحرانی جنوب کشور کمک می کند و هم معضل ریزگردها را رفع خواهد کرد.

به گفته وی با توجه به وفور زه‌آبهای کشاورزی در این منطقه که بالغ بر ۳ میلیارد متر مکعب است به کمک صنعتی شدن این طرح می توانیم اشتغالزایی را در منطقه افزایش دهیم.

ابراهیمی تصریح کرد: طرح تثبیت مالچ های زیستی را در همین یک هفته باقی مانده از سال اجرایی خواهیم کرد تا بتوانیم از بارش باران های امسال نیز بهره برده و این آب ها را حبس کنیم.