معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایران در حوزه‌های گوناگونی از جمله کشاورزی ظرفیت‌ها و طرح‌های گوناگونی برای همکاری میان ایران و مجارستان وجود دارد که ظرفیت‌های ایران در حوزه کشاورزی می‌تواند موضوع همکاری دو کشور بر مبنای فناوری قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار جوزف پالینکاش رییس دفتر ملی پژوهش، توسعه و نوآوری مجارستان، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشورمان در حوزه کشاورزی گفت: زمینه‌های بسیاری برای همکاری میان ایران و مجارستان وجود دارد که می‌تواند موضوع همکاری ایران و مجارستان بر مبنای فناوری قرار گیرد.

ستاری، با اشاره به ضرورت ورود دانش و فناوری به حوزه فناوری کشورمان اظهار کرد: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های گوناگون ایران در کشاورزی، چالش‌های متعددی در این حوزه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، نقش کمرنگ دانش و فناوری است؛ بنابراین می‌بایست دانش و فناوری به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر وارد عرصه کشاورزی شود و برای توسعه و شکوفایی ظرفیت‌های این حوزه ناگزیر به حرکت هم‌پای دیگر کشورها هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، طرح‌های گوناگون ایران برای تعریف پروژه‌های همکاری در حوزه‌های گوناگون فناوری از جمله حوزه کشاورزی گفت: طرح‌های متعددی در حوزه آب، بیابان، محصولات کشاورزی و شیلات تعریف کرده‌ایم که می‌توانند زمینه همکاری ایران و مجارستان باشند.

تحصیل بیش از 14000 ایرانی در مجارستان

پالینکاش نیز در این نشست، با تاکید بر همکاری دو طرف بر مبنای طرح‌های مشترک گفت» هر دو طرف نسبت به تحقق طرح‌های مشترک تمایل دارند که لازمه شکل‌گیری این طرح‌ها هم‌سان‌ساختن روش‌های ارزیابی است.

وی به پذیرش دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی از سوی مجارستان اشاره کرد و گفت: 14000 دانش آموخته ایرانی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مجارستان فارغ‌التحصیل شده‌اند که توانستند از ظرفیت تحصیلی این کشور استفاده کنند.

وی همکاری ایران و مجارستان برای بورس تحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف را یادآور شد و گفت: بالغ بر 300 ایرانی در سطوح مختلف تحصیلی به مدت 3 سال از بورس تحصیلی مجارستان بهره‌مند می‌شوند که ظرفیا تمدید و استمرار این امتیاز بر اساس تعامل‌ها وجود دارد.

رییس دفتر ملی پژوهش، توسعه و نوآوری مجارستان به ظرفیت این کشور در حوزه‌های گوناگون فناوری  اشاره کرد و گفت: در حوزه های‌تک گام‌هایی برداشته‌ایم و تجهیزات پیشرفته حوزه لیزر و فوتونیک در سال 2018 افتتاح می‌شود؛ همچنین در حوزه استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های پیشرفته نیز ظرفیت‌های همکاری وجود دارد.

علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به برخی چالش‌های همکاری میان دو کشور بر ادامه همکاری‌ها برای هموار شدن مسیر همکاری‌های علمی و فناوری تاکید کرد و گفت: ایران و مجارستان ظرفیت‌های متعددی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان دارند که با هموار شدن مسیر تعامل این شرکت‌ها، می‌تواند در حوزه اقتصادی موجب همکاری‌های دو کشور شود. 

یزدان‌پناه وابسته موقت همکاری‌های فناوری ایران در بوداپست و کواچ سفیر مجارستان در ایران هریک جداگانه  گزارش‌هایی از روند همکاری دو کشور ارائه کردند.