توانمندی کشورمان در عرصه علم و فناوری زمینه گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران را با دیگر کشورها فراهم کرده است که در سال 95، مهمانانی در راس هیأت‌های بلندپایه از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه علم و فناوری، در این زمینه همکاری خود را برای عامل با ایران اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از ایران این روزها، کم‌تر از گذشته رنگ و بوی نفت خام و گاز به مشام می‌رسد و دانش‌بنیان دارد و تصویر نفتی و منبع‌محور، جای خود را به چهره‌ای دانش‌بنیان، متکی به پویایی جوانان تحصیل‌کرده و خلاق داده است. این تصویر، نه تنها در مردم این کشور،  که در نگاه جامعه جهانی قابل مشاهده است. اکنون و در پس توانمندی‌های کشورمان در عرصه‌های گوناگون فناوری و کاهش محسوس اتکای اقتصاد کشور به منابع زیرزمینی، دیگر کشورها نیز راه و رسم تعامل با ایران را تغییر می‌دهند و سکان تعاملاتشان با ایران را به عنوان کشوری صاحب بزرگ‌ترین منابع انسانی، به سوی همکاری بر مبنای فناوری، نوآوری و توانمندی نیروی انسانی سوق می‌دهند. این موضوع را از گفته‌های سران هیأت‌های علمی و فناوری که در سال 95 به ایران سفر داشتند می‌توان دریافت.


تاکید بر گسترش همکاری‌ها فناورانه ایران و اسلواکی


اسفندماه سال جاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری میزبان گروه‌هایی بلندپایه از کشورهای اروپایی بود و پس از بازگشت سفر هیأت عالی‌رتبه معاونت علمی و فناوری از اتریش، معاون علمی و فناوری و رییس جمهوری و پتر پلگرینی معاون نخست وزیر اسلواکی در امور سرمایه‌گذاری و فناوری اطلاعات دیدار می‌‌کنند.

ستاری در این دیدار، مهم‌ترین محور تعامل با جامعه جهانی را توانمندی انسانی کشورمان عنوان کرد و گفت: ایران گام‌های بلندی را برای گذار از یک اقتصاد منبع‌محور به سوی اقتصادی متکی به توانمندی نیروی انسانی پیموده است و اکنون با در اختیار داشتن سرمایه ۵ میلیون دانشجو و چهارمین کشور تربیت‌کننده فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و مهندسی در مسیر اقتصادی دانشی حرکت می‌کند.


اندونزی خواهان تعاملات فناورانه با ایران


هیأتی از سران علمی و فناوری اندونزی با سفر به ایران، بر آمادگی و وجود ظرفیت‌های تعامل میان کشورشان با ایران تاکید کردند.

سورنا ستاری در دیدار دارمین ناسوتیون وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، سرمایه انسانی را محور تازه تعامل کشورمان در عرصه بین‌الملل عنوان کرد و گفت: ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر هیدروکربنی جهان، چهارمین دارنده منابع گازی و از کشورهای صاحب منابع نفتی و گازی عظیم و در نگاه جهانی شناخته شده است.

ناسوتیون هم در این نشست که ادامه دیدار رییس‌جمهور اندونزی و رییس جمهوری کشورمان بود، بر زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور تاکید داشت و گفت: پیشرفت‌ علمی و فناوری به عنوان موتور محرک اقتصادی کشورهای خواهان توسعه، بیش از پیش حائز اهمیت شده است و بر همین اساس امیدواریم بتوانیم با یک تعامل سازنده از پیشرفت‌های گوناگون ایران در ابعاد علمی، فناوری و در قالب یک کارگروه همکاری مشترک بهره ببریم.


همکاری‌های فناورانه با آلمان در حوزه محیط زیست


هیأت‌های مختلفی از آلمان در طول امسال سفرهایی باهدف‌ها و برنامه‌های مختلف به ایران داشتند که البته علم و فناوری، محور و موضوع بسیاری از این سفرها قرار داشته است؛ حضور وزیر محیط زیست آلمان در رأس هیاتی بلندپایه و دیدار با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، زمینه‌ساز گسترش تعامل فناورانه این‌بار اما در حوزه فناوری‌های زیست محیطی بود.

ستاری در این دیدار با اشاره به قرار داشتن در جایگاه نخستین‌های تولیدکننده انرژی، کشورمان را بازاری گسترده و بکر برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی عنوان کرد و گفت: ایران به عنوان سومین کشور دارای سیستم سوزاندن گازهای هدر سوز فلر، بعد از کشورهای روسیه و آمریکا با ظرفیت جمعیتی ۸۰ میلیون نفری و شکل گرفتن فضای جدی کسب و کار دانش‌بنیان، بازاری ارزشمند برای شرکت‌های فعال در حوزه‌های گوناگون از جمله انرژی به شمار می‌رود.

معاون وزیر محیط زیست و انرژی آلمان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت دو کشور برای همکاری‌های دوجانبه برای یافتن راه‌کارهای نوین زیست‌محیطی و انرژی گفت: ایران کشورهای توانمند در حوزه تولید انرژی به شمار می‌رود و می‌تواند در حوزه‌هایی چون پژوهش و شرکت‌های بهینه سازی انرژی با کشور آلمان همکاری‌های گسترده‌ای را صورت دهد، زیرا امروزه جهان علاوه بر نیاز روافزون به انرژی، نیازمند است که به راه‌کارهای نو و پیشرفته برای تأمین انرژی و حفظ منابع انرژی روی آورد .


گسترش تعاملات علمی و فناوری میان ایران و آلمان


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، 18 مهرماه سال 95 در دیدار جورج شوته وزیر آموزش و تحقیقات آلمان، اظهار کرد: روابط ایران و آلمان تاکنون تنها به تبادل دانشجو محدود بود که از این پس دیگر به این حد از روابط بسنده نخواهیم کرد و باید این همکاری‌ها به توسعه روابط استراتژیک حوزه علم و فناوری برسد.

جورج شوته، وزیر آموزش و تحقیقات آلمان نیز در ادامه این جلسه، گفت: ما طی دوره‌های گذشته یاد گرفته‌ایم که باید عمل گرا باشیم و در همین راستا قصد داریم یک کمیسیون علمی از سال 2017 تشکیل دهیم تا در این کمیسیون علمی مشترک با ایران، همکاری‌های علمی و فناورانه را تعریف کنیم.

وی افزود: البته تنظیم قرارداد جدید نباید مانع همکاری‌های مشترک ایران و آلمان شود و باید در این فرصت، پروژه‌های مشترک همکاری نیز برای دو کشور تعریف کنیم.


گسترش همکاری‌های فناورانه با فرانسه


شهریورماه سال 95، دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و ژان لوئی مدیر عامل شرکت فرانسوی سوئز و هیات همراه او، آغازگر گفت و گو برای همکاری در برخی حوزه‌های فناوری می‌شود؛ حوزه‌هایی که به گفته ستاری، دیگر محدود به سرمایه‌گذاری‌ها نفتی نیستند و نیروی انسانی توانمند به عنوان مهم‌ترین پایه و اساس آن می‌درخشد.

ستاری خطاب به این مدیر فرانسوی گفت: ممکن است شما ایران را به عنوان کشوری دارای منابع زیرزمینی بشناسید اما واقعیت این است که کشور ما دارای پتانسیل بالایی در بحث منابع انسانی است که وجود 35 میلیون جوان و 5 میلیون دانشجو اثباتی برای این ادعا است.

لوئی نیز در این دیدار ضمن ابراز تمایل فرانسه برای همکاری‌های تعاملی بر مبنای فناوری و توانمندی شرکت‌های ایران و فرانسه، بر ضرورت ایجاد زمینه‌های لازم همکاری میان شرکت‌ها و فعالان اقتصادی دوکشور تاکید کرد.


ایجاد زمینه همکاری مجدد ایران و یک شرکت فرانسوی


در ادامه همین دیدارها و در هفتم شهریورماه سال جاری رییس شرکت سوئز فرانسه با معاون علمی وفناوری رییس جمهوری دیدار کرد و در این دیدار، ستاری با بیان اینکه پتانسیل‌های خوبی در کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد اظهار کرد: شاید شما ایران را به عنوان کشوری دارای منابع زیرزمینی بشناسید اما واقعیت این است که کشور ما دارای پتانسیل بالایی در بحث منابع انسانی است که وجود 35 میلیون جوان و 5 میلیون دانشجو اثباتی برای این ادعا است.

ان لوئی شوسد ضمن قدردانی از فرصت بوجود آمده به ارائه مختصری در خصوص شرکت سوئز پرداخت و با اشاره به سابقه کار طولانی این شرکت در ایران، خواستار آغاز مجدد همکاری جمهوری اسلامی ایران و شرکت سوئز شد. شوسد همچنین با تأکید بر سیاست آن شرکت مبنی بر مشارکت با شرکت‌های محلی به مشارکت با شرکت‌های اسپانیایی، ایتالیایی و چینی اشاره کرد.


امضای قراردادهای همکاری با فرانسه در حوزه آموزش عالی و تحقیقات


آذر ماه سال 95، تی‌یری ماندون دبیر دولت  فرانسه در بخش  آموزش عالی و تحقیقات با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دیدار می‌کند و فصل جدیدی از روابط علمی و فناوری میان دو کشور  شکل می‌گیرد.
دو طرف در این دیدار ضمن بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و امضای چند قرارداد همکاری، بر ضرورت گسترش تعاملات مشترک بین دو کشور و در حوزه‌های علمی پژوهشی و فناوری تأکید کردند.


ایجاد کارگروه همکاری مشترک ایران و لوکزامبورک


26 مهرماه سال جاری، امروز هیاتی لوکزامبورگی  به ریاست اتین اشنایدر معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار کرد.

ستاری در این دیدار گفت: در ایران تنوع اقتصادی زیادی وجود دارد؛ اما دوره جدیدی از اقتصاد در کشور آغاز شده که مبنای این اقتصاد جدید دانش بنیان، نیروی انسانی، فکر و اندیشه است.

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز آماده همکاری با لوکزامبورگ است، گفت: پیشنهاد می کنم صندوقی مشترک بین ایران و لوکزامبورگ تشکیل شود تا مباحث مربوط به استارتاپ ها و شرکت های مشترک در این صندوق پیگیری شود.


در ادامه این نشست، اتین اشنایدر معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوکزامبورگ گفت: لوکزامبورگ علاقه بسیاری به همکاری با ایران دارد و در حال حاضر 80 نفر از تجار لوکزامبورگی با ایران تعاملات اقتصادی دارند که خواهان گسترده شدن این روابط هستیم.


همکاری ایران و سریلانکا در حوزه آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌سازها


معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا و هیات همراه گفت: نتایج بررسی‌های صورت گرفته در ایران نشان می‌دهد در سال‌های اخیربا تکیه بردانش و فناوری، اقتصاد کشور ازاقتصاد نفتی فاصله گرفته است. دراین رابطه می‌توان به فعالیت بیش از 2  هزار وهشتصد شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد.

پریما جایانتا، وزیرعلوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت های قابل توجه ایران در حوزه علم و فناوری، گفت: پس از بازدید از دستاوردهای علمی و فناورانه ایران به این نتیجه رسیدیم که علیرغم وجود تحریم‌ها، کشور ایران در حوزه‌های مختلف فناوری پیشرفت های بسیار خوبی داشته و دید مثبتی نسبت به توسعه علم و فناوری در ایران پیدا کردیم.


بازگشت روزانه یک نخبه ایرانی به کشور


25 مردادماه سال جاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشستی با رایزنان علمی ایران در دیگر کشورها، گفت: از طریق پلت‌فرم طراحی شده توسط بنیاد ملی نخبگان برای فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر دنیا، توانسته‌ایم فارغ التحصیلان ایرانی را دوباره به بازگشت و همکاری به کشور ترغیب کنیم و در حال حاضر روزی یک نفر از این طریق به ایران بر می‌گردد که امیدوار هستیم با در نظر گرفتن تسهیلات بیشتر بتوانیم این عدد را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: متاسفانه هنوز در بسیاری از کشورها رایزن علمی نداریم که این موضوع را باید جدی گرفته و جبران کنیم تا بتوانیم درتعاملات علمی و فناوری با دیگر کشورها به خصوص اتحادیه اروپا به نتایج خوبی برسیم.


گروه‌ کاری مشترک ایران و بلغارستان برای گسترش روابط علمی و فناوری


 ویکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان یکشنبه 21 تیر در صدر یک هیأت عالی‌رتبۀ سیاسی، تجاری و اقتصادی وارد ایران شد. پیرو این سفر تومیسلاو دونچو معاون نخست وزیر در امور منابع مالی اتحادیه اروپا و سیاست‌های اقتصادی بلغارستان با دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

ستاری در این دیدار با اشاره به گسترش روابط و همکاری‌ها بین ایران و بلغارستان بعد از برجام اظهار کرد: در حوزه‌های علمی و فناوری پتانسیل‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد، بحث تحقق اقتصاد دانش بنیان موضوع مهمی است که در دولت به دنبال آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران، کشوری با پتانسیل فوق العاده از نظر نیروی انسانی است گفت: شاید ایران را به عنوان کشوری نفت خیز بشناسید زیرا ما نخستین کشور از نظر ذخیره نفت و گاز هستیم اما ذخیره نیروی انسانی تاکیدی است که دولت به آن دارد، 32 میلیون جوان بین سنین 20 تا 40 سال و 5 میلیون دانشجو سرمایه‌های کشور است. در حال حاضر چهارمین کشور از نظر تولید فارغ التحصیلان رشته مهندسی در دنیا هستیم و بعد از چین، هند و روسیه تعداد فارغ التحصیلان ما معادل کشور امریکا است.

در ادامه تومیسلاو دونچو، معاون نخست وزیر در امور منابع مالی اتحادیه اروپا و سیاست های اقتصادی  ضمن  ابراز خرسندی از این دیدار، معرفی کوتاهی از کشور بلغارستان و ظرفیت‌های این کشور در حوزه‌های مختلف همچون صنعت و اتومبیل داشت.

وی درباره سرمایه گذاری بالای کشور بلغارستان در حوزه پارک‌های علم وفناوری توضیحاتی را ارائه داد و بیان کرد: در بلغارستان تمرکز بیشتر در حوزه IT  است و بهتر است دو کشور در این حوزه با هم همکاری داشته باشیم.


امضای تفاهم همکاری فناوری میان ایران و یونان


جورجیوس سیپراس، دبیرکل توسعه همکاری های اقتصادی و بین المللی وزارت امورخارجه یونان روز گذشته با دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

این ملاقات که در راستای توافقات سال گذشته نخست وزیر یونان، آلکسیس سیپراس با معاون علمی و فناوری رییس جمهور و با هدف افزایش تعاملات و همکاری­ ها با یونان صورت گرفت به امضای یادداشت تفاهم­نامه همکاری مشترک در حوزه علمی و فناوری منجر شد.

این تفاهم‌نامه که بین دبیر کل همکاری­ های اقتصادی و بین­ المللی وزارت امورخارجه و معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، شامل حوزه های مختلف علمی و فناوری شامل نانوفناوری، زیست فناوری، علوم و فنون دریایی، همکاری در حوزه پارک‌های فناوری، برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های علمی مشترک و دیگر حوزه ها می شود.