با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی بررسی ارتباط میان حرکات ساکادیک چشم و شبکه عملکردی مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) و بیماران آلزایمر انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به منظور نظارت بر پیشرفت مستمر و ارتباط مستقیم با مجری طرح‌ها کارشناسان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی از روند انجام طرح های مورد حمایت ستاد بازدید می‌کنند آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز یکی از مراکزی است که از حمایت ستاد برای انجام طرح پژوهشی برخوردار شده است. حوزه تخصصی این آزمایشگاه مطالعه ویژگی های الکتروفیزیولوژیک عصبی مدل های حیوانی و همچنین بررسی های الکتروانسفالوگرافی و نوروپاتولوژیک در زمینه های علوم اعصاب پایه و بالینی است.

در این راستا به منظور پیشبرد اهداف آزمایشگاه طرح "بررسی ارتباط میان حرکات ساکادیک چشم و شبکه عملکردی مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) و بیماران آلزایمر" از حمایت این ستاد بهره مند شده است که 3 دانشجوی دکترا و 6 دانشجوی کارشناسی ارشد بر روی پروژه های مرتبط با حوزه تخصصی این آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند. این آزمایشگاه توانسته است همکاری های علمی و پژوهشی کارآمد و هماهنگی درجهت رسیدن به اهداف پژوهشی مشترک با سایر گروه‌ها از جمله گروه مهندسی پزشکی و گروه فیزیولوژی پزشکی و همچنین گروه فارماکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد کند.
همچنین در این آزمایشگاه ابزارهای لازم برای مطالعات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و مطالعات نوروپاتولوژیک در بیماری های عصبی از جمله صرع، دمانس آلزایمر، صرع و نیز مدل های مربوط به یادگیری و حافظه فراهم شده است. از جمله زمینه های تحقیقاتی فعال در این آزمایشگاه می توان به انواع ثبت های خارج سلولی و پتانسیل های میدانی - پردازش سیگنال های مغزی و مطالعات حرکتی چشمی در انسان و حیوانات آزمایشگاهی اشاره کرد.

البته آنالیز EEG بااستفاده ازمطالعات cortical connectivity  وspectral features برای استخراج مارکرهای بیماران آلزایمر،  آنالیز ویژگیهای الگوهای حرکات چشمی در بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد سالم به کمک eye tracking،  یافتن ارتباط بین نتایج به دست آمده از مطالعات EEG و eye trackingبا تصاویر به دست آمده ازMRI و ارائه راه حلی نوین جهت بازشناسی این اختلال به کمک مطالعه امواج الکتریکی مغزی بیماران و ویژگی های حرکات چشمی از جمله اهداف مهم انجام طرح "بررسی ارتباط میان حرکات ساکادیک چشم و شبکه عملکردی مغز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) و بیماران آلزایمر" است.

در این راستا گروه های مختلفی در پژوهش مورد نظر مورد بررسی قرار گرفته اند که شامل افراد مبتلا به آلزایمرخفیف و همچنین افراد داوطلب نرمال متناسب از نظر سن و جنسیت با گروه اول هستند که به طور داوطلبانه و از طریق فراخوان دراین مطالعه شرکت کردند. تاکنون رفتار 12 نفر از گروه بیمار و 22 نفر از دسته دوم مورد مطالعه قرار گرفته است و طبق برآورد تیم تحقیقاتی، این پروژه تا اواخر بهار 96 به اتمام می‌رسد.