طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم با هدف انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و ایجاد ارتباط موثر دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم با مراکز علمی و فناوری کشور اجرایی شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم با هدف انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و ایجاد ارتباط موثر دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان ارائه شده است.

هدف اصلی این طرح ایجاد ساز و کاری مناسب برای بهره مندی از دانش و تجارب ارزشمند دانشمندان و متخصصان ایرانی غر مقیم با تاکید بر مدل چرخش مغزها میباشد.

ایجاد پل ارتباطی بین متخصصان و دانشمندان غیرمقیم با مراکز علمی و فناوری منتخب داخلی، آشنایی با ظرفیت پایگاه های تخصصی همکار در حوزه های مختلف علمی و فناوری، تعریف نحوه همکاری با مراکز علمی و فناوری داخلی پیش از ورود متخصصان و دانشمندان ایرانی غیر مقیم به کشور و فراهم کردن شرایط انتقال مهارت ها، روش ها و قابلیت های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی غیر مقیم به داخل کشور از جمله اهداف تعیین شده برای این طرح است.

دانش آموختگان دوره دکتری از یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا، اساتید یکی از 400 دانشگاه برتر دنیا و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکت های دانش بنیان خارجی مخاطبان این طرح هستند.

محققان پسادکتری می توانند تسهیلاتی نظیر اختصاص مبلغ ماهیانه به میزان استادیار پایه 1، اختصاص مبلغی به عنوان اعتبار پژوهشی و فناوری، ارائه بیمه های اشتغال و تکمیلی، اختصاص کمک هزینه سفر برای ارائه مقاله شفاهی در کنفرانس های بین المللی معتبر برای یک بار در سال، استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی کشور و اختصاص فضای استقرار جهت بهره مندی از امکانات تخصصی و آزمایشگاهی و مشاوره علمی و فناوری دریافت کنند.

همچنین دوره فرصت مطالعاتی به مدت سه ماه تا یک سال، همکاری به عنوان استاد مدعو و معین به مدت حداقل یک ماه تا یک سال، برگزاری سخنرانی و کارگاه های تخصصی، ارائه تسهیلات برای فعالیت های فناورانه، اشتغال در شرکت های زایشی از دانشگاه ها و نظام وظیفه تخصصی از دیگر تسهیلاتی است که برای این افراد در نظر گرفته شده است.