معاون نوآوری و تجاریسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، به عنوان یکی از معدود مصادیق از راهبرد معطوف به سمت تقاضادر تجاری سازی محصولات دانش بنیان کشور است این نمایشگاه خلق بازاری تازه در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت کشورمان شده و آن را رونق داده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمود شیخ زینالدین (رییس
نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران)معاون نوآوری و تجاریسازی
معاونت علمی و فناوری در نشست فعالان تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران گفت:
کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، از طریق
ایجاد ارتباطی چندسویه میان فعالان این حوزه ضمن حفظ و ارتقای مزیتها و
توانمندیها میتواند با رویکردی مشارکتی و نظارتی، دوام و پایداری بازار
این عرصه را تضمین کند.
شیخ زینالدین، این نمایشگاه یکی از برنامههای
اساسی و اولویتدار معاونت علمی و فناوری بهمنظور ایجاد و رونق بخشیدن
بازار محصولات دانشبنیان برشمرد و گفت: دوام و رونق کسب و کار شرکتهای
دانشبنیان در گروی وجود بازار برای تولیدات و خدمات این شرکتهاست و بر
همین اساس، نمایشگاه ساخت ایران با مورد توجه قرار دادن بازارسازی علاوه
بر تجاریسازی، جزو اقدامات اثرگذار در برخورد با مهمترین چالش شرکتهای
دانشبنیان کشور، یعنی بازار به شمار میرود.
رییس پنجمین
نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، تحقق مؤلفههای اصلی
دانشبنیان و اقتصاد مقاومتی رال از برکات این نمایشگاه عنوان کرد و گفت:
توجه جدی نمایشگاه به نوآوری و فناوری داخلی، این نمایشگاه را ا به یکی از
جلوههای تولید داخلی و بومی سازی فناوری بدل کرده و از سوی دیگر، زمینه
تحقق مؤلفههای اقتصاد دانشبنیان به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی را عملی
کرده است.
وی با اشاره به نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری در
بازارسازی برای کسب و کارهای دانشبنیان افزود: دولت در این نمایشگاه نقشی
حمایتی ایفا میکند و اجرا به عهده شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی است.
رییس
نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، ایجاد و تثبیت اشتغال را
از ویژگیهای این نمایشگاه دانست و گفت: این نمایشگاه، ضمن ایجاد شغل موجب
ثبیت مشاغل متعددی در این حوزه شده است و با به فروش320 میلیاردی خود طی 3
سال گذشته، ضمن آنکه اثبات کرد به عنوان محلی فراتر از نمایش صرف کالاها و
خدمات این حوزه، محلی برای رونق خرید و فروش بوده است، زمینهساز ایجاد
6هزار شغل جدید یا 15000 شغل موجود بوده است.
شیخزینالدین به
ایجاد چرخهای کامل و شفاف از مخاطبان حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی اعم
از سیاستگذار، فروشنده، خریدار، تسهیلگر به عنوان دیگر ویژگی ساخت ایران
اشاره کرد و گفت: با شفافیت در فرآیندهای برگزاری نمایشگاه، ضمن آنکه
ارتباطی اثرگذار میان بخشهای گوناگون این بازار ایجاد میشود، با تعریف
مدلی فعال و شفاف برای خریدهای دولتی میزان خطا و احتمال تخلف را به حدأقل
ممکن رسانده است.
وی افزود: در چهارمین دوره این نمایشگاه بالغ بر
10500 مدل-محصول ثبت شد در حالی که این میزان در سال 92 تعداد 1770 بود که
این امر نشان دهنده شکوفاشدن ظرفیت بالقوه فناورانه کشور در این حوزه بود.
شیخ
زینالدین، صدور بیش از 2500 میلیارد تومان پیش فاکتور در دوره پیشین
نمایشگاه را نمایانگر بازاری با ظرفیت حداقل 1000 میلیارد تومانی دانست و
افزود: سال گذشته میزان 105 میلیارد تومان قطعی شده است که علیرغم شرایط
مالی دانشگاهها در سال گذشته، امیدوارکننده بوده است.
معاون نوآوری
و تجاریسازی معاونت علمی و فناوری، ارائه تعریفی اصولی و قاعدهمند از
مفهوم ساخت داخل بودن کالا را یکی دیگر از ویژگیهایی این نمایشگاه دانست و
اظهار کرد: همواره این بحث وجود داشته است که ساخت داخل به چه محصولی
اطلاق میشود اما این نمایشگاه با ارائه سری جامع، مبنی بر توانمندی فکری و
فناورانه در پس یک محصول دانشبنیان که تسلط در تغییر و کنترل رفتار،
کارایی و ساختار را به همراه دارد و توانایی بهبود کیفیت و کارایی را ایجاد
میکند، ساخت داخل را عملیاتی کرد و روش مناسبی برای ارائه این مفهوم به
نمایش گذاشت.
شیخ زینالدین، با اشاره به یادگیرندگی به عنوان رکن
اساسی ساختار نمایشگاه ساخت ایران گفت: تلاش شد تا این نمایشگاه به مثابه
یک سازمان دانشبنیان ساختاری یادگیرنده داشته باشد، زیرا این امر به بهبود
و ارتقای کیفیت کمک میکند و سطحبندی محصولات از نظر سطح فناوری در همین
راستا بود که این تجربه موفق، ارتقای محصولات رابه همراه داشت.
وی
ادامه داد: محصولات بسیاری از این شرکتها نسبت به سالهای پیش به لحاظ
کیفی بسیار رو به جلو و دستخوش بهبودهای چشمگیری شده است چراکه این
نمایشگاه، با کسب تجربه و درسآموزی از این تجربیات، برای حل مشکلات و
کاستیها ضمن حرکت به سوی بهتر شدن شرایط، نوع برگزاری، رفتار و عملکرد
شرکتها تلاش کرده است.
شیخ زینالدین، عمدهترین دستاورد این
نمایشگاه را متعلق به جامعه علمی کشور از جمله اساتید دانشگاه، متخصصان
فعال در شرکتهای دانشبنیان، محققان و پژوهشگران و خریداران محصولات متعلق
دانست و گفت: جامعه علمی و فناوری کشور با یک ارادهای مستحکم تصمیم
گرفتند تا برای محصولاتی که در تولید آن توانمندی داریم بازاری گسترده
ایجاد کنند که در نوع خود یک الگوست، الگوییکه امیدواریم در سالهای آتی و
در دیگر حوزهها تکرار شود.