عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توسعه فناوری‌های پیشرفته ایران اسلامی خواهد توانست فاصله تکنولوژیک خود را با قدرت‌های علمی و صنعتی جهان به حداقل برساند و این امر نه تنها در تحقق اهداف چشم انداز 1404 تاثیرگذار خواهد بود بلکه توسعه روش‌های پیشرفته می‌تواند منجر به پیشتازی ایران در این حوزه از فناوری در دنیا شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
صادق رحمتی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فناوری چاپ سه بعدی و اهمیت آن در کشور اظهار کرد: دانش فناوری های پیشرفته یکی از مهمترین محورهای توسعه هر کشوری به شمار می آید در حالیکه بیش از دو دهه از ظهور فناوری پیشرفته "ساخت افزودنی" می گذرد، جهان شاهد انقلابی در ابعاد گوناگون صنعت و اقتصاد جوامع پیشرفته بوده است که از آن به عنوان  انقلاب صنعتی عصر دیجیتال (عصرچهارم) یاد می شود.

وی ادامه داد: از مهمترین ویژگی های این فناوری می توان به برداشتن مرزها و محدودیت های روش های ساخت متداول اشاره کرد که با توجه به اینکه در این فناوری شیء مورد نظر به شکل لایه به لایه ساخته می شود و همچنین با توجه به این که در این فناوری هیچگونه ابزار یا قالب بکار نمی رود، بنابراین محدودیت هندسی و محدودیت حضور ابزار دیگر وجود نخواهد داشت و به عبارت دیگر هر آنچه بشر از ذهن و ایده خود را در قالب طرح دیجیتال CAD ایجاد کند را می تواند براحتی بسازد و دیگر فاکتوری بنام "پیچیدگی" معنا پیدا نمی کند.

رحمتی همچنین بیان کرد: از دیگر ویژگی های فناوری "ساخت افزودنی" می توان به شکسته شدن زمان های طولانی در فرایندهای ساخت به روش های متداول نام برد که زمان ساخت مدل، قطعه یا قالب در فاصله چند ساعت یا چند روز خواهد بود و Lead Time معمول چند ماهه پروژه ها به چند روز کاهش می یابد، که در مجموع کاهش هزینه انجام پروژه را بدنبال خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه امروزه رشد و توسعه "تکنولوژی" از شتاب فزاینده ای برخوردار است گفت: بنابراین هر روزه شاهد فاصله گرفتن بیشتر بین کشورهای پیشرفته و کشورهای جهان سوم هستیم به عبارت دیگر کشورهای پیشرفته با نرخ رشد بیشتری در حال فاصله گرفتن از دیگر کشورها هستند که از تبعات آن می توان به سیطره بیشتر قدرت های بزرگ در آینده اشاره کرد.


ارزش افزوده‌ای 6 برابر فناوری‌های نانو


وی با بیان اینکه کشورهای منطقه همچون ترکیه، مصر، هندوستان و حتی امارات، در قالب نقشه راه، فناوری "ساخت افزودنی" را در الویت استراتژیک آینده خود قرار داده اند ابراز کرد: در این بین به عقیده کارشناسان اقتصادی صاحب نظر، ارزش افزوده فناوری های "ساخت افزودنی"، 6 برابر فناوری های نانو است. این امر می طلبد که کشور اسلامی ایران در راستای ورود جدی به توسعه فناوری "ساخت افزودنی"تدوین نقشه راه را با شتاب بیشتری در دستور کار قرار دهد و در جهت فاصله گرفتن از اقتصاد فلج کننده نفتی از یک سو و توسعه شرکت های دانش بنیان از سوی دیگر، در این زمینه بسترسازی کند که به دنبال آن منجر به تولید ثروت، ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال در قشر نخبگان جلوگیری از فرار مغزها می شود.

رحمتی تاثیرات شگرف ایجاد شده به کمک این فناوری را در صنایعی همچون خودروسازی، هوافضا، نظامی، نفت و پتروشیمی، پلیمر، بیومواد، پزشکی، دندانپزشکی، جراحی، پروتز، قطعه سازی، قالب سازی، آرشیتکت، کفش، صنایع لوازم خانگی و کمک آموزشی دانست و عنوان کرد: در این بین، کشور ما شاهد فعالیت های پراکنده علمی-تحقیقاتی از یک سو و فعالیت های صنعتی از سوی دیگر بوده است که حاکی از پتانسیل بالای موجود در کشور است. اما متاسفانه این فعالیت ها کاملا پراکنده بوده و بخصوص در عرصه دانشگاهی شاهد هیچگونه استراتژی کلان و هم گرائی و قطب بندی نیستیم.


تحقیق و توسعه‌ای زمان‌بر

وی همچنین بیان کرد: نتیجه وضع موجود این است که شاهد نرخ رشد اندک و بعضا ورشکستگی سرمایه گذاران در این بخش باشیم. یکی از دلایل این امر این است که تحقیق و توسعه فناوری های "ساخت افزودنی" هزینه بر و زمان بر است، بنابراین اگر سیاستگذاری کلان کشور در قالب تدوین یک "نقشه راه" (Road Map) شکل گیرد، می توان از پراکنده کاری و اتلاف پتانسیل ها پرهیز کرد و سرمایه کشور را در راستای استراتژی های کشور سریع تر و موثرتر جهت دهی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستاورهای این فناوری به شکل ساخت دستگاه های مختلف و توسعه مواد مصرفی آن بسیار سود آور است گفت: در کلان موضوع وجود سرشار نخبگان در کشور و منابع غنی طبیعی از جمله پتانسیل ها و سرمایه های بالقوه در این حیطه است که جایگاه کشور اسلامی ما را از دیگر کشورهای منطقه متمایز می سازد. دستاورهای این تکنولوژی به شکل ساخت دستگاه های مختلف و توسعه مواد مصرفی آن که بسیار سود آور است، می تواند منجر به رشد صنایع مختلف کشور از یک سو و صادرات آن به خارج از کشور شود که بدنبال آن تولید ثروت عظیم برای محققان و متخصص های داخلی را در پی خواهد داشت.


اقدامی قابل تقدیر
رحمتی درباره برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی نیز بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه در نوع خود اقدامی قابل تقدیر است و تاثیرات مثبتی در روند رشد این فناوری در کشور خواهد داشت، اما بهتر است همزمان به اصول و مبانی این فناوری که می تواند در قالب مشارکت بدنه علمی دانشگاه های کشور باشد، نیز پرداخته شود. اکثر شرکت های فعال در حوزه فناوری افزودنی در کشور فاقد درک درست و کافی از مبانی علمی این فناوری هستند.

وی در پایان یادآور شد: بنابراین پیشنهاد من برای معاونت علمی این است که از هم اکنون مقدمات حمایت از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی فناوری ساخت افزودنی را در کشور ترتیب بدهند که اجرای آنرا انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران یا یکی از دانشگاه ها که توان برگزاری آنرا دارد متعهد خواهد شد. برگزاری این کنفرانس ثمرات ارزنده ای را می تواند در بر داشته باشد، من الجمله حضور ایرانیان مقیم خارج و انتقال دستاوردهای علمی آنان به داخل کشور، رشد سریعتر این فناوری در قالب ارائه نتایج آن در کنفرانس و تعامل هر چه بیشتر متخصصان کشور با یکدیگر را در این گردهمائی علمی-تکنولوژیک در بر داشته باشد. با توسعه این فناوری، ایران اسلامی خواهد توانست فاصله تکنولوژیک خود را با قدرت های علمی و صنعتی جهان به حداقل برساند و این امر نه تنها در تحقق اهداف چشم انداز 1404 تاثیرگذار خواهد بود بلکه توسعه روشهای پیشرفته می تواند منجر به پیشتازی ایران در این حوزه از تکنولوژی در دنیا شود.

نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی توسط ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از 11 تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت 3dshow.ir مراجعه فرمایند.