معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور ما دیرهنگام آغاز شده است بنابراین باید با شتاب دادن به فعالیت های علمی تاخیر در این زمینه جبران شود که خوشبختانه شتاب این حوزه روندی صعودی یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین گشایش مرکز جامع سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و افتتاح مرکز پزشکی باز ساختی این دانشگاه، بر لزوم توسعه پزشکی بازساختی و توجه جدی به علوم و فناوری سلولی تاکید کرد و گفت: توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور ما دیرهنگام آغاز شده است بنابراین باید با شتاب دادن به فعالیت های علمی تاخیر در این زمینه جبران شود که خوشبختانه شتاب این حوزه روندی صعودی یافته است.

وی افزود: هرچند این حوزه فناوری با تأخیر نسبت به دیگر حوزه‌های فناوری به طور گسترده توسعه یافته است اما سال گذشته، کشورمان در جایگاه 28 جهانی قرار داشت و امسال در رتبه پانزدهم جهانی این حوزه فناوری قرار دارد.

ستاری، با بیان این‌که 42 مرکز علمی کشورمان در حوزه علوم و فناوری سلول های بنیادی فعال هستند، افزود: بالغ بر 60 شرکت دانش‌بنیان در این عرصه فعال هستند که باید با ایجاد زمینه‌های لازم برای سرعت‌بخشیدن و گسترش به فعالیت‌ها شتاب این عرصه به رشد 10 درصدی در هر هفته برسد چراکه برای تحقق این امر و رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند سالانه یک‌هزار درصد رشد در عرصه سلول‌های بنیادین هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه هر روز حوزه های جدید در عرصه پزشکی بازساختی مطرح می شود گفت : آینده این عرصه و آینده مهندسی ژنتیک در کشور ما  درخشان است ، هر چند از نظر تجهیزات در عرصه ژنتیک و مهندسی ضعف داریم اما میتوان با استفاده از ظرفیت های علم یدر این عرصه به رشد دوچندان دست یافت .

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، بر ضرورت توسعه علم بر مبنای شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و گفت: ورود جدی‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، می‌تواند روند ایجاد ثروت بر مبنای تولیدات و یافته‌های علمی را تحقق ببخشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ارائه بیش از 110 خدمت برای حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان، گفت : ایجاد پژوهشکده‌ها، رشد پژوهش های علمی، تولید علم و توجه به زیر ساخت‌های علمی می‌بایست از طریق ایجاد ثروت در شرکت های دانش بنیان دنبال شود ، ما 100 سال از پول مفت نفت استفاده کرده ایم و در این عرصه نتیجه چندانی نگرفته ایم ، کار آفرینی و ایجاد اشتغال نباید متکی به درآمد نفت باشد.

وی برلزوم ایجاد ارتباط و تعامل بین بخشی و حوزه های مختلف علمی تاکید کرد و گفت: باید با رفع محدودیت‌ها و موانع زمینه ارتباطی جامع‌تر میان فعالان علوم و فناوری‌های گوناگون و نیز دانشگاه با جامعه، هنر، مهندسی و پزشکی زمینه توسعه فناوری‌های گوناگون و ایجاد ثروت فراهم شود.

ستاری با بیان این‌که علوم انسانی در این زمینه بسیار راه‌گشاست، افزود: سال‌های اخیر روی علوم انسانی و رشد آن تمرکز خوبی داشته‌ایم، استفاده از ظرفیت های علوم انسانی در ایجاد ثروت و تولید علم بسیار موثر است، علوم انسانی باید در کنار علوم پزشکی و پزشکی بازساختی قرار بگیرد تا به رشد مضاعف در این عرصه برسیم.

وی از فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز وحمایت از افتتاح دومین مرکز جامع سلول های بنیادی کشور در این دانشگاه تقدیر کرد و گفت: مرکز سلول های بنیادی در شیراز باید محل زایش و تولید علم باشد، زایش شرکت های دانش بنیان و ایجاد بستر توسعه علمی باید در این مرکز کلید بخورد. 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از آمادگی های لازم برای کمک به شرکت های دانش بنیان و حرکت علمی کشور در شیراز خبر داد و گفت : شیراز از دیر باز مرکز علوم پزشکی و تولید علم بوده است ، کشورهای حاشیه خلیج فارس درمان در شیراز را بر درمان در اروپا ترجیح داده اند باید به این روند تداوم بخشیم و جایگاه شیراز را در تولید علم ارتقا دهیم .

در این مراسم  سید محمد علی افشانی استاندار فارس ، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی ستاری را همراهی کردند .