پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با شعار خاک، سلامتی، زندگی به حمایت ستاد  توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 6 تا 8 شهریور 96 در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، انجمن علوم خاک ایران هر دوسال یکبار با همکاری دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز تحقیقاتی کشور، کنگره‌های علوم خاک ایران را برگزار می‌کند که در آن مشکلات و معضلات خاک کشور، در قالب ارائه مقالات، سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی، گردش‌های علمی و غیره به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.  در این راستا دانشگاه صنعتی اصفهان پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران را  با حمایت ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و همکاری انجمن علوم خاک با موضوع خاک-سلامتی-زندگی از 6 تا 8 شهریور 1396 برگزار می‌کند.

خاک به عنوان مامن و ماوای کلیه موجودات زنده کره زمین در هر کشور نیازمند توجه، محافظت و مدیریت ویژه‌ای است و در این راستاست که بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی می‌تواند حل شود.

ایران ما اگرچه دارای وسعت نسبتا زیادی است ولی بیش از حدود 10 درصد از خاک آن قابل کشت مطلوب نیست و از طرفی قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک می‌طلبد که برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولید محصول برنامه ریزی‌های منحصر به فردی روی این خاک انجام پذیرد تا بتواند حتی المقدور غذای مردم را تأمین کند، چرا که تولیدات کشاورزی برای حفظ استقلال کشور یک اولویت اجتناب ناپذیر است.

مشکلاتی مانند موضوع گرم شدن گلخانه‌ای و کاهش نزولات جوی و معضلات کنونی کشورهای همسایه مزید بر علت بوده و باعث بروز تخریب‌های بیش از پیش خاک شده و مشکلاتی مانند ریزگردها را فراهم کرده است که بایستی در یک نشست علمی و همه جانبه مورد مداقه قرار گیرد.

جامع‌نگری و همگرایی بخش‌های علمی و اجرایی کشور در زمینه‌های محیط زیست مخصوصاً خاک، از طریق گفتمان تخصصی در همایش‌های علمی میسراست و این می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای مطمئن، دقیق و پایدار برای مواجه با چالش‌های مبتلا به جهانی و مخصوصاً کشور ما باشد.

با تاسی از لطف و عنایت حضرت باری‌تعالی، دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری انجمن علوم خاک ایران و مشارکت تمام متخصصان بخش خاک کشور، پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران را با هدف بررسی مشکلات و بحران‌های خاکی کشور و بستر سازی برای ارائه راهکارهای اجرایی برگزار می‌کند.

کنگره شامل همایش‌های مستقل، نشست‌های تخصصی بخش‌های علمی و ارائه مقالات و میزگردها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های علمی- اجرائی- حرفه‌ای، فعالیت‌های هنری و بازدیدهای علمی- تفریحی، مسابقات دانشجوئی و برگزاری مجمع عمومی انجمن علوم خاک ایران است.
اهداف و محورهای کنگره از جمله اصلی‌ترین اهداف و برنامه‌های کنگره علوم خاک ایران می‌توان به گرد هم آوری متخصصین جهت ارائه مقالات و تبادل نظر پیرامون یافته‌ای جدید علمی-پژوهشی، ارائه دغدغه های مرتبطین با خاک و مسئولین اجرائی کشور ارائه فناوری‌های نوین اخیر خاکشناسی در قالب کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد.

برنامه‌های اولیه کنگره ارائه مقالات کلیدی و عمومی، بررسی دغدغه‌های خاک‌شناسان (فارغ‌التحصیلان، مؤسسات و دانشگاه‌ها)، کارگاه‌های آموزشی، گردش‌های علمی و  مسابقات دانشجویی است.

محورهای کنگره

کنگره علوم خاک ایران در  محورهایی چون بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک؛ فیزیک و حفاظت و روابط آب، خاک و گیاه؛ شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه؛ آلودگی خاک؛ پیدایش و رده بندی خاک؛ مدیریت پایدار خاک و محورهای ویژه برگزار می‌شود.

محور بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک شامل مایکوریزا و کودهای زیستی مایکوریزائی، تثبیت بیولوژیک نیتروژن و کودهای زیستی مربوطه، کرم‌های خاکی و سایرجانوران خاکزی، ورمی کمپوست و نیز تنوع زیستی و فرایندهای زیستی درخاک و ریزوسفر است.

فیزیک و حفاظت و روابط آب، خاک و گیاه محوری است که شامل موضوعاتی چون بررسی معضلات فیزیکی خاک بیوفیزیک خاک در ریزوسفر، آلودگی‌های غیرمتمرکز منابع خاک، آب قابل استفاده خاک برای گیاه، چالش‌های فرونشست خاک تراکم خاک و مکانیک رشد ریشه در خاک، مکانیسم‌ها و فرآیندهای تخریب خاک، ارزیابی روش‌های حفاظت خاک، مدل‌سازی فرسایش خاک و تولید رسوب می‌شود.

 اهمیت شناخت کیفیت شیمیائی خاک و آب، مطالعات خاکهای اسیدی، آهکی، گچی و متأثر از نمک، فرایندهای شیمیایی در ریزوسفر، برهم کنش گونه‌های محلول و کلوئیدهای خاک، جایگاه کودهای شیمیایی در تولید، غنی سازی زیستی و تولید محصولات سالم، بسترهای کاشت در کشت‌های گلخانه‌های موضوعاتی است که در محور شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه کنگره علوم خاک ایران قرار می‌گیرد.

محور پیدایش و رده بندی خاک شامل ارزیابی و آمایش سرزمین در کاربری بهینه خاکها، نقش تغییرات اقلیمی بر خصوصیات خاک، بررسی کانی شناسی، میکرومرفولوژی، ژئومرفولوژی و کاربرد آنها خاکشناسی و نیز روش‌های جدید نقشه برداری خاک است.

آلودگی خاک محوری است که به بررسی موضوعاتی چون ارزیابی خطرات آلودگی خاک بر سلامت انسان و محیط زیست آلودگی کودی، فلزات سنگین و ترکیبات نفتی، انتقال املاح و مدل‌سازی آلودگی خاک، شناخت مکانیسم‌های پاک‌سازی آلودگی خاک می‌پردازد.

حفظ و ذخیره کربن در خاک، مدیریت زراعی خاک، خاک‌ورزی و خاکپوش، آبخیزداری و حفظ منابع خاک، فن‌آوری‌های نوین در علوم خاک، سنجش‌ازدور و روش‌های غیر تماسی موضوعاتی هستند که پیرامون مدیریت پایدار خاک در کنگره علوم خاک ایران بررسی می‌شود.

محورهای ویژه این کنگره نیز شامل ریزگردها و چالش‌های مربوط به آن، سلامت زنجیره غذائی مرتبط با خاک، آمایش زمین و جایابی گلخانه‌ها، اخلاق و مسائل اجتماعی در حفاظت منابع خاک، قوانین و استانداردهای کودهای آلی، زیستی و شیمیایی خاک، اقتصاد و مسائل حقوقی مربوط به خاک است.

پانزدهمین کنگره علوم خاک ایران با شعار خاک، سلامتی، زندگی به حمایت ستاد  توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 6 تا 8 شهریور 96 در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.