مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در یادداشتی آورده است: امروز، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور با ورود به موضوعات اقتصادی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در جای جای کشور، با کمترین میزان سرمایه‌گذاری بیشترین اشتغال‌زایی را داشته‌‌اند و ثروت قابل توجهی هم عاید کشور کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،متن کامل یادداشت پرویز کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی بدین شرح است: 

ضعف‌های اقتصادی و چالش‌های آن علاوه بر آن‌که جامعه را به دردسر می‌اندازند و مردم - به‌خصوص طبقه محرومین- را بر سر معیشت خود گرفتار می‌کنند، چشم اسفندیار یا پاشنه آشیل کشور هم هستند و دشمنان را به وسوسه می‌اندازند تا با شعارهای فریبنده و اقدامات تضعیف اقتصادی پا به میدان بگذارند و نظام سیاسی کشور را با بحران روبه‌رو کنند. البته خوب که نگاه کنیم، می‌بینیم که بخشی از این ضعف‌های اقتصادی خودشان حاصل دسیسه‌ها و اقدامات دشمنان و مزاحمت‌هایی است که آن‌ها برای ما درست کرده‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند با تشدید و تداوم تحریم‌های اقتصادی می‌توانند مردم را از نظام جدا کنند، بلکه محرومان را علیه آن بشورانند. البته به لطف خدای متعال این اتفاق نیفتاد و هم‌چنان بین مردم و نظام پیوندی ناگسستنی برقرار است. اما از یک طرف دسیسه‌های دشمنان خارجی و از طرف دیگر کم‌کاری بعضی از مسئولان و بی‌دقتی در تشخیص اولویت‌ها باعث شده است که امروز با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو باشیم.


رکود، بی‌کاری، نقدینگی بالا و... ازجمله مشکلاتی است که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. پیرو ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهبرد مقابله با این مشکلات و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و نام‌گذاری دو سال اخیر به‌ویژه اولویت‌هایی مثل اشتغال و افزایش تولید ملی و هم‌چنین شروع اقدامات خاص و عملی دولت در این زمینه و مشارکت سایر قوا و نهادها نشان از یک عزم همه‌جانبه برای مقابله با ضعف‌های اقتصادی دارد. این عزم، فراگیر و ملی نمی‌شود، مگر این‌که هر چه زودتر و بیشتر مردم نیز در طبقات و اصناف مختلف در این مقابله مشارکت جویند و اصل و فرع کار را خود به دست بگیرند و منتظر نمانند تا از بالا اتفاقی بیفتد. برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی را که مرور می‌کنیم، می‌بینیم هیچ‌کجا مردم و دولت از هم جدا نبوده‌اند و بحران‌ها را به کمک هم حل کرده‌اند. حالا هم تنها راه گریز از پیچ‌وخم‌های سیستم بروکراتیک و تند کردن کندی‌های اداری همین است که بخش اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی همین استقبال و حمایت از تولید ملی به مردم واگذار شود و آن‌ها این قصه را پیش ببرند. دولت محدودیت‌ها و گرفتاری‌هایش بسیار است. به قول معروف آن‌قدر چاله و چوله دارد و درگیر کارهای روزمره است که نمی‌تواند اسبِ لاغرمیانِ روز مسابقه باشد و البته که دولت باید شرایط مشارکت حداکثری مردم و بخش خصوصی واقعی را در اشتغال و تولید مهیا کند و مشکلات و موانع را از سر راه بردارد که نشانه‌ها از حرکت به این مسیر  حکایت دارند.

قوای مقننه و قضاییه نیز می‌بایست قوانین لازم و شرایط ثبات بازار و جذب و امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم آرند و بدنه کارشناسی دولت هم باید برنامه‌های اجرایی زمانمند طراحی کنند و در عرصه‌های خرد و کلان طرح‌های اجرایی ارائه دهد. افراد خوش‌فکر و خلاق و هوشیار با درک نیازها و شرایط اقلیمی فرهنگی و اقتصادی و جامعه‌شناسانه ایران می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور و روزآمد خود را تاسیس کنند و به کمک علم و فناوری و نوآوری تولید ثروت کنند. یادمان باشد که این ثروت حتی اگر متعلق به یک یا چند فعال اقتصادی و کارآفرین باشد، هم‌چنان می‌تواند متصف به صفت ملی شود. با ایجاد کارخانه و تاسیس مراکز بزرگ می‌توانیم اشتغال را بالا ببریم. اما با توجه به رقم اصلی نیاز ما به شغل و تعداد بالای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، بهتر است هم‌زمان بخش خصوصی و شرکت‌های نوپا و نوآور را به میدان بیاوریم تا با تشکیل شرکت دانش‌بنیان، بی‌آن‌که نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان دولتی باشد، با استفاده از امکانات و منابع محدود، به ایجاد شغل و تولید ثروت از عمل و فناوری کمک کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر ایده و دانایی‌اند و غالبا نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان ندارند. همین امروز، شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور با ورود به موضوعات اقتصادی، صنعتی، تولیدی و خدماتی در جای جای کشور، با کمترین میزان سرمایه‌گذاری بیشترین اشتغال‌زایی را داشته‌‌اند و ثروت قابل توجهی هم عاید کشور کرده‌اند. این اتفاق باید به حوزه‌های دیگر هم راه یابد. دولت می‌تواند تسهیلات بدهد، در امور تجاری‌سازی و پرورش ایده کمک کند و حتی اطلاعات لازم را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد و در صادرات محصولات و بازارسازی در فراسوی مرزها تلاش کند. اما شرکت‌ها باید هویتی غیردولتی و کاملا مردمی داشته باشند و صفر تا صدشان به دست مردم باشد. درواقع ارزان‌‌ترین، به‌صرفه‌ترین و روزآمدترین راه برای افزایش تولید و رفع بی‌کاری بها دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور است و باید شرایط حقوقی، گمرکی، بانکی، اداری، تشریفاتی و اقتصادی خوبی فراهم کنیم تا سرمایه انسانی خوش‌فکر خلاق با ایده‌های بکر پا به میدان بگذارند و از راه میانبر به رونق اقتصادی برسند. میانبر یعنی همین که دولت از حالت تصدی‌گری خارج شود، میدان را برای حضور حداکثری نخبگان علمی- فناوری فراهم آورد. „

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان