تئاتر «آران» با اشاره به اینکه اپرای عروسکی «خیام» اواخر خردادبه صحنه می رود، اعلام کرد که رپرتوآر اپراهای عروسکی این گروه تئاتری نیز بعد از اجرای «خیام» برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بهروز غریب‌پور درباره وضعیت تولید اپرای عروسکی «خیام» گفت: میکس موسیقی اپرای عروسکی «خیام» شروع شده و کار ساخت دکور این اپرا تمام و دکور نصب شده است. ما از نیمه دوم اردیبهشت ماه نیز برای تکمیل گروه بازی‌دهندگان عروسک و آمادگی گروه برای برپایی رپرتوآر اپراهای عروسکی، کارگاهی آموزشی برپا می کنیم.

وی اظهار کرد: از اول خردادماه تمرین گروه برای اپرای عروسکی «خیام» آغاز می شود و امیدوارم در پایان خردادماه این اپرای عروسکی را روی صحنه ببریم.

سرپرست گروه تئاتر «آران» ادامه داد: قرار است بعد از اجرای اپرای عروسکی «خیام» در تهران، این اپرای عروسکی را در زادروز خیام در شهر نیشابور هم اجرا کنیم. ما پیش از این اپرای «رستم و سهراب» را در خراسان که زادگاه فردوسی است و «حافظ» را در شیراز به صحنه برده بودیم.

غریب پور درباره برنامه گروه تئاتر «آران» برای برپایی رپرتوآر اپراهای عروسکی این گروه، یادآور شد: ما بعد از اجرای اپرای «خیام» به اجرای اپراهای عروسکی دیگر این گروه خواهیم پرداخت. گروه تئاتر «آران» عناوین ۵ گانه شاعران بی نظیر ایران شامل فردوسی، حافظ، مولوی، سعدی و خیام را که بازگوی اندیشه های ایرانی هستند، اجرا می کند. مدت هاست که اپرای عروسکی «مکبث» را هم اجرا نکرده ایم که در رپرتوآر پیش رو آن را هم اجرا خواهیم کرد. همچنین در ایام ماه محرم، اپرای عروسکی «عاشورا» را هم به صحنه خواهیم برد.

وی درباره اجراهای بین المللی گروه تئاتر «آران» توضیح داد: صحبت هایی برای اجرای اپراهای عروسکی «آران» در خارج از کشور شده است و چه بسا اولین اجرای بین المللی در سال جاری برای اپرای «خیام» باشد. شهر میلان ایتالیا هم متقاضی اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» است.

این کارگردان عرصه تئاتر تأکید کرد: دعوت هایی برای اجراهای بین المللی گروه وجود دارد ولی اجرای بین المللی آثار بستگی به شرایط گروه و طرف مقابل دارد و تا از منابع مالی و حامیان اجراهای خارجی مطمئن نشویم، اقدامی در این زمینه نخواهیم کرد.

غریب پور درباره عوامل اپرای عروسکی «خیام» افزود: خوشبختانه تیم خواننده و آواگران این اپرا اعم از محمد معتمدی، اسحاق انور، وحید تاج، مهرداد ناصحی، مهدی امامی، روشنک کی منش، حامد فقیهی و مهدی ذوالقدر و بسیاری دیگر از هنرمندانی که در اپراهای «سعدی» و سایر آثار با من همکاری داشتند، به طرز زیبایی در اپرای «خیام» همکاری کردند. امید زنده نام به عنوان یک فارغ التحصیل مسلط موسیقی کار میکس موسیقی «خیام» را انجام می دهد و فرنوش بهزاد رهبری کنسرت و امیر بهزاد آهنگسازی این اثر را بر عهده داشته اند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که ماحصل کار تیم موفق موسیقی اپرای عروسکی «خیام» مورد پسند مخاطبان اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» قرار گیرد.