معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: فناوری چاپ سه‌بعدی زمینه‌ساز تحولی جدی در آینده‌ی است و رسوخ آن، صنایع گوناگون را در آینده‌ای نزدیک دست‌خوش تحولی اساسی خواهد ساخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین گشایش نمایشگاه چاپ سه‌بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه‌بعدی ایرانی، با اشاره به نقش این چاپگرها در آینده صنایع و کسب و کارهای گوناگون گفت: فناوری چاپ سه‌بعدی بعدی زمینه‌ساز تحولی جدی در آینده‌ی است و رسوخ آن، صنایع گوناگون را در آینده‌ای نزدیک دست‌خوش تحولی اساسی خواهد ساخت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جموری، صنعت ساختمان را یکی از حوزه‌هایی عنوان کرد که به زودی و متأثر از فناوری چاپ سه‌بعدی متحول می‌شود و در ادامه افزود: صنعت ساخت‌وساز ساختمان‌ها طی سالیان گذشته عمدتاً از فناوری‌های جدید بهره‌ نبرده است و عموماً با به‌کارگیری مصالح و ابزارهای قدیمی، تغییری در این صنعت روی نداده است، اما ابعاد گسترده توانمندی‌های فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند در حالی‌که قیمت‌ها را به شدت کاهش دهد، کیفیت و دقت را به طرز شگفت‌انگیزی ارتقا داده و این عرصه را دگرگون کند.

ستاری، با اشاره به توانمندی کشورمان در بخش تولید دستگاه و مواد اولیه‌ی این چاپگرها گفت:  فناوران کشورمان در ساخت و ساز دستگاه‌های در حوزه‌های مختلف چاپگر  سه‌بعدی از جمله ساخت تجهیزات و تولید مواد اولیه مانند پرینترهای مبتنی بر مواد پلیمری و نیز پرینترهای بر پایه مواد اولیه فلزی، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و در حال ورود به عرصه پرینترهای مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند.

رییس ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته، بالفعل شدن بازار بالقوه‌ی چاپگرهای سه‌بعدی را مستلزم توجه کسب و کارها و هم‌سویی با فناوری این چاپگرها دانست و گفت: توجه برخی از کسب و کارهای سنتی به کارکرد و نقش  این فناوری جلب شده است و با توجه به  بازار بسیار خوبی  که  در مشاغلی مانند طلا و جواهرسازی و همچنین فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نهفته است، می‌بایست دیگر عرصه‌ها نیز پذیرای این فناوری نوین باشند.

وی افزود: آینده پزشکی در مسیر فناوری چاپگرهای سه‌بعدی است و این فناوری در حوزه پزشکی سلول‌های بنیادی و بازساختی که یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی فناوری است جایگاه خود را خواهد یافت به طوری‌که با رونق صنعت Bio Printing یا چاپ زیستی، کارکردهای گسترده و متنوع این فناوری در پزشکی مانند چاپ ارگان‌ها و بافت‌های بدن نمایان خواهد شد.

ستاری، زمینه‌ساز تحول جدی در فناوری چاپ سه‌بعدی را مرهون حضور جوانان تحصیل‌کرده کشورمان به این عرصه و شکل‌گیری کسب و کارهای نوپای آنان عنوان کرد و گفت: ورود جوانان به این کسب و کار نوظهور، رونق بازار آن را به همراه خواهد داشت و خوشبختانه شرکت‌هایی در کشورمان فعالیت می‌کنند که در مقیاس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنند و در صورتی‌که حمایت‌های لازم از آنان صورت بگیرند، می‌توانند در عرصه صادرات بدرخشند.

در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مهرداد محمود شکریه جواد مشایخ و معاون ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته از سند ملی راهبردی فناوری صنعت ساخت افزایشی رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه چاپ سه‌بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه‌بعدی ایرانی، با رقابت بیش از 16 شرکت فناور ایرانی فعال در صنعت چاپ سه‌بعدی و حضور بیش از 30 شرکت داخلی و خارجی فعال این حوزه از 11 تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی میزبان علاقمندان است.