با تحقق سند ملی صنعت ساخت افزایشی ایران که امروز در حاشیه نخستین نمایشگاه چاپ سه بعدی و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد، جمهوری اسلامی ایران، گام بلندی به سوی کسب جایگاه برتر این فناوری در منطقه خاورمیانه برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با تحقق سند ملی صنعت ساخت افزایشی ایران که امروز در حاشیه نخستین نمایشگاه چاپ سه بعدی و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد، جمهوری اسلامی ایران، گام بلندی به سوی کسب جایگاه برتر این فناوری در منطقه خاورمیانه برداشته است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه چاپ سه‌بعدی، سند ملی برنامه راهبردی فناوری و صنعت ساخت افزایشی ایران در نمایشگاه چاپ سه‌بعدی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری رونمایی شد.

این سند که به همت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است، برنامه‌ای بلندمدت و ده‌ساله برای رسیدن به جایگاه مطلوب ایران در حوزه فناوری چاپ سه‌بعدی میان کشورهای منطقه را دنبال می‌کند

فعالیت‌ها برای تدوین سند از 6 ماه پیش در ستاد آغاز شد که مطالعات این زمینه مبتنی بر اسناد کشورهای پیشرفته در این حوزه، وضعیت کشور در حوزه چاپ سه‌بعدی و مصاحبه با فعالان صنعتی داخلی است.

این سند 4 هدف کلان و 5 راهبرد را دنبال می‌کند و به دنبال این است تا در 10 سال آینده، ایران به کشور برتر خاورمیانه و آسیای جنوبی تبدیل شود. لایه‌های گوناگونی همچون آموزش، ترویج، رسوخ به صنعت و بازار چاپ سه‌بعدی و توسعه این فناوری در سند یادشده مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین همراه این سند، نقشه راه سالیانه نیز تنظیم شده تا بدانیم هر سال با انجام چه اقداماتی به چشم‌انداز مد نظر می‌رسیم. البته مهم‌ترین نکته‌ای که در سند پیش‌بینی شده، رشد متوسط سالیانه 25 درصد برای صنعت ساخت افزایشی است تا در پایان 10سال، سهم 40درصدی بازار حوزه چاپ سه‌بعدی در خاورمیانه متعلق به ایران باشد.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه چاپ سه‌بعدی و مسابقه بهترین چاپگرهای سه‌بعدی ایرانی، با رقابت بیش از 16 شرکت فناور ایرانی فعال در صنعت چاپ سه‌بعدی و حضور بیش از 30 شرکت داخلی و خارجی فعال این حوزه از 11 تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی میزبان علاقمندان است.