ساخت مجسمه سلفی سه‌بعدی به صورت رنگی یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های دانش بنیان حاضر در نمایشگاه چاپ سه‌بعدی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در طی سال های گذشته با پیشرفت فناوری لزوم استفاده از نمونه های چاپ سه بعدی در صنایع و علوم مختلف تولد کنندگان را بر آن داشته تا چاپگرهای سه بعدی مطابق نیاز و علم روز تولید کنند. اما عدم وجود اسکنری سه بعدی با فناوری بالا یکی از مشکلات این عرصه بود به منظور رفع این نیاز اسکنرها از خارج از کشور وارد می شد اما در حال حاضر گروهی از جوانان ایرانی موفق به ساخت اسکنر متحرک شدند این گروه فعالیت خود را به صورت استارت آپ آغاز کردند و در حال حاضر علاوه بر تولید اسکنر متحرک کار خدمات در زمینه ساخت مجسمه های سلفی سه بعدی را نیز ارائه می دهند.

البته روش کار نیز به این صورت است که این اسکنر متحرک با سرعت فراوان و چرخش 360 درجه از افراد عکسبرداری می کند پس ازآن فایل سه بعدی تمام رنگی ویرایش و آماده سازی شده و وارد دستگاه پرینتر سه بعدی پودری می شود دستگاه نیز مجسمه رنگی و کاملا مشابه فایل را تحویل می‌دهد. جنس مجسمه ها از سند استون بوده که کامپوزیتی از گچ و رزین است. البته مجسمه های تولید شده ارتفاع 10 تا 35 سانتی متری داشته و هزینه خرید آنها نیز بین 650 هزار تومان تا 2 میلیون و 600 هزار تومان متفاوت است.

نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی توسط ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از 11 تا 13 اردیبهشت ماه برگزار می شود.