هفدهمین شماره ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش بنیان» ویژه اردیبهشت ماه سال جاری و با نگاهی ویژه به آمار چشمگیر شرکت های دانش بنیان کشور، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  «تولید» و «اشتغال»؛ چالش هایی ملی هستند. آیا دولت ها باید شغل ایجاد کنند؟ آیا امر تولید بر دوش دولت قرار دارد؟ اگر پاسخ به این پرسش ها جملگی مثبت باشد، در بر همان پاشنه خواهد چرخید و مشکلات همچنان پایدار خواهند ماند. همانا زمانی که تولید و ایجاد شغل، تبدیل به امری ملی شوند و عزمی جهادگونه در جامعه بنیاد گذاشته شود، می شود گفت که نیمی از راه طی شده است و رفتن ادامه مسیر، کمتر دشوار خواهد بود. اقتصاد دانش بنیان و ذیل آن، شرکت های دانش بنیان می توانند این عزم ملی را شکل دهند.

توقف ممنوع

در سال های اخیر، تاسیس و فعالیت شرکت های دانش بنیان رشدی خیره کننده داشته است تا جایی که در سال گذشته یکصدهزار شغل توسط سه هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده. پرویز کرمی با نگاهی به این موضوع در یادداشت سردبیری «دانش بنیان» هفدهم، از شتاب گیری این روند و عدم توقف حرکت شرکت های دانش بنیان نوشته است. در بخشی از آن آمده است: «دیگر کسی نیست که ضرورت اقتصاد دانش بنیان را انکار کند یا آن را متوجه نشود. در مناظره های انتخاباتی که به جرات می شود گفت پربیننده ترین و البته از تاثیرگذارترین اتفاقات این روزهای ایران است، کاندیداهای ریاست جمهوری، با افتخار و سری بلند، از اهمیت شرکت های دانش بنیان سخن می گویند. زمانی که گفتمان دانش بنیان از جانب نخبگان جامعه به عموم مردم تسری می یابد و نخبگان به ارائه برنامه ها و راهکارها می پردازند، یعنی اینکه اساس کار درست است...»

ظرفیت های دانش بنیانی

در این شماره «دانش بنیان»، دو گزارش خواندنی با رویکرد صنایع معدنی و پتروشتیمی آمده است که هر دو، تولید و اشتغال را در این دو حوزه بررسی کردهاند. بهاءالدین خانلری، صنایع پتروشیمی را پرچمدار بهره مندی از فناوری های نوین قلمداد کرده و با ارائه آماری دقیق در این حوزه، ظرفیت های موجود را مورد کنکاش قرار داده است. حبیب آرین هم صنعت معدن را بزرگ ترین جایگزین درآمدهای نفتی تحلیل کرده و بهره مندی از ظرفیت های دانش بنیانی را راه رسیدن به این برنامه دانسته است. البته جمال امیدوار نیز نیروی محرکه فضای کسب و کار را فعالیت هر چه بیشتر شرکت های دانش بنیان می داند و در گزارش خود، مفصل به این موضوع پرداخته است. مرتضی رسولی گندمانی هم مروری بر آمار صادرات در حوزه فناوری کرده است و با ارائه آمار و بردارهای جالب توجه، نقش شرکت های دانش بنیان در افزایش صادرات و حرکت تصاعدی اشتغال زایی و تولید ملی را بررسی کرده است.


کفش های آهنی

در بخش ثابت و البته پرمخاطب گفت وگو با کارآفرینان فعال کشور، این بار ماهنامه «دانش بنیان» سراغ مسوول استارت آپ برگزیده الکام استارز رفته و تجربیات این کارآفرین را در اختیار مخاطبان قرار داده است. هدی دوست محمدی معتقد است که «برای استارت آپی شدن باید کفش آهنی پوشید». او به کسانی که می خواهند کسب و کاری موفق داشته باشند توصیه کرده است: «برای آغاز هر کسب و کار، باید مخاط خود را بشناسند و نیازهای واقعی جامعه را بررسی کنند. اگر تجربه شکست دارند، می توانند از نکات آن تجربه برای بهبود عملکردشان استفاده کنند.»


صبر و پشتکار

یک استارت آپی فعال کشور هم در گفت وگو با «دانش بنیان»، بازار بومی تبلیغات دیجیتال را نقطه تمرکز کسب و کار خود قرار داده و تجربیات جالبی در این مسیر به دست آورده است. سعید صادقی که کارآفرین جوانی است، می گوید: «توصیه ام به استارت آپی ها این است که همیشه سعی کنید با صبوری کردن بر اوضاع کسب و کارتان تمرکز کنید و همه چیز را از بالا مشاهده کنید. برخی از افرادی که کسب و کار نویی را آغاز می کنند در یک قدیمی رسیدن به مقصد، از تلاش شان صرف نظر و کار را در نیمه راه رها می کنند. باید توجه داشت که صبوری و پشتکار توامان، لازمه رسیدن به موفقیت در هر کسب و کاری است.»


ساده و امن

حسین سپهوندی هم مدیر جوان یکی دیگر از استارت آپ هایی است که این روزها مورد توجه قرار گرفته اند. او درباره تجربه استارت آپی اش که به ساده و امن بودن خرید موبایلی می پردازد، نکته هایی مطرح کرده و ایده هایش را توضیح داده است. محمدحسن محمدی هم از دیگر استارت آپی هایی است که با شماره هفدهم ماهنامه «دانش بنیان» به گفت وگو نشسته است. او که در حوزه خدمات بیمه ای، یک استارت آپی به راه انداخته است. یکی درباره یکی از از تجربه های خوب کسب و کارش توضیح می دهد: «ما برای حفظ بی طرفی کارشناسان خود، سیستم درآمد آنها را براساس حقوق ثابت تعریف کرده ایم و نه فروش بیشتر. با توجه به این موضوع آنها موظف هستند که همواره به دنبال ارائه بهترین و مفیدترین پیشنهادات ممکن به مشتریان باشند.» صدرا جعفرپور هم که مدیریت یکی از شتابدهنده ها را برعهده دارد در گفت وگوی خود با «دانش بنیان» از اهمیت کار گروهی برای پیشرفت کسب و کار نکته هایی گفته است. او معتقد است: «در فضای استارت آپی، آن افرادی موفقند که به اجرا دست بزنند. ممکن است بسیاری از افراد ایده هایی داشته باشند، اما تنها کسانی موفق می شوند که عمل کنند.»


به جز این گفت وگو ها و یادداشت ها و گزارش، تعداد زیادی گزارش، یادداشت و گفت وگو که هر یک مبحثی جدید و راهگشا در حوزه کارآفرینی را به مخاطبان ارائه کرده است، در ماهنامه شماره هفده «دانش بنیان» گنجانده شده است. مخاطبان با داشتن نرم افزار کدخوان بر روی موبایل¬های هوشمندشان می¬توانند علاوه بر دریافت متن مطالب ماهنامه، از عکس¬ها و فیلم¬ها و صوت¬های تعبیه شده در آن نیز بهره¬کافی و وافی¬ببرند.

هفدهمین شماره ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه اردیبشهت ماه 1396 منتشر شده است.