نشست مشترک فعالان حوزه داروهای گیاهی و طب سنتی و هیاتی از کشور چین با هدف توسعه همکاری های فناورانه دو کشور در این حوزه در معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این نشست روح الله استیری مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اهداف بخش بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور داخلی بوده توسعه و تعریف همکاری های بین المللی با سایر کشورها را در این راستا حائز اهمیت دانستند. در سه سال اخیر همکاری با کشور چین در حوزه علم و فناوری شدت گرفته و در این راستا نیز یادداشت تفاهمی در سطح عالی بین معاونت علمی و آکادمی علوم چین منعقد و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برای توسعه فعالیت های علمی و فناورانه، وابسته فناوری در پکن مستقر است گفت: با توجه به برنامه کشور چین برای جاده ابریشم و این مسئله که ایران نیز در مسیر این جاده قرار دارد همکاری های خوبی نیز در این زمینه آغاز شده که در حال پیشرفت است. همچنین معاونت علمی تسهیل کننده فعالیت و همکاری شرکت های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه داروهای گیاهی و طب ستنی با شرکت های چینی است و از این همکاری حمایت می کند.

ضرورت تعیین اهداف مشترک در حوزه گیاهان دارویی بین ایران و چین

وانگ یینگ رئیس اتحادیه داروهای سنتی چین با بیان اینکه برای اولین بار هیاتی متشکل از 19 نفر از مدیران شرکت های مختلف چینی در این سفر وی را همراهی می کنند اظهار کرد: بزرگترین اجلاس در حوزه سیاست گذاری برای "یک کمربند، یک راه" در چین در حال برگزاری است که نمایندگان مختلف کشورها در آن حضور داشته و رییس جمهوری چین در این اجلاس چشم انداز و اهداف این برنامه را بیان کرد. در حقیقت این برنامه راهی برای نوآوری و به اشتراک گذاشتن منابع کشورها است.

وی ادامه داد: به عنوان رئیس اتحادیه داروهای سنتی چین امیدوارم نقش کوچکی در راستای انجام برنامه های "یک کمربند، یک راه" داشته باشیم و در سفر به ایران و جلسات مختلفی که با فعالان این حوزه برگزار می شود بستری برای همکاری شرکت های ایرانی و چینی فراهم شده و به اهداف یکسانی برای ایجاد بازار مشترک برسند.

وانگ یینگ دو کشور ایران و چین را دارای تمدنی کهن دانست و گفت: در سال های اخیر در حوزه اقتصادی گردش مالی خوبی بین دو کشور ایجاد شده و با گذشت زمان نیز در حال افزایش است. بر اساس اطلاعات ایران 7 هزار و 500 گونه گیاه دارویی دارد که 1800 نوع از آنها مصارف خانگی دارند که می توان در این زمینه زعفران ایران را نام برد که جنبه دارویی و گیاهی دارد. در این جلسات در نظر داریم به اهداف مشترکی در حوزه گیاهان دارویی و ایجاد بازار جهانی برسیم.

کسب بازارهای جهانی هدف شرکت های تولیدکننده گیاهان دارویی

مهشید حائری زاده معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه این جلسه گفت: برگزاری چنین جلساتی بستر ارتباطات بین دو کشور را فراهم کرده و با توجه به مشترکات دو کشور در حوزه گیاهان داروی این نشست ها کمک بزرگی به توسعه گیاهان دارویی خواهد کرد.

وی افزود: در ایران 11موقعیت آب و هوایی از اقلیم های مختلف دنیا وجود دارد و 8 هزار گونه گیاهی نیز در کشور وجود دارد و بیش از 4 هزار گونه از این گیاهان دارویی است.

به گفته حائری زاده، دلیل اینکه به پوشش گیاهی کشور طلای سبز می گویند این است که تنوع اکوسیستم و آب و هوایی در کشور، بستر مناسبی برای رشد 8 هزار گونه گیاهی فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: تمدن قدیمی و فرهنگ ایرانی نیز زمینه استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده های سنتی را در کشور ایجاد کرده و به همین دلیل زمینه مناسبی برای رشد گیاهان دارویی در کشور فراهم شده است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: تولیدکننده ها و سازندگان فرآورده های سنتی و گیاهان دارویی ایران به فکر کسب بازارهای جهانی و صادرات محصولات خود هستند به همین دلیل قصد توسعه بازار خود را دارند.

حائری زاده در ادامه اظهار کرد: ایران یکی از عمده ترین صادرکنندگان زعفران، کتیرا، شیرین بیان، زیره و غیره است و در این حوزه رشد قابل قبولی داشته است.

وی در خصوص هدف اداره نظارت بر گیاهان و فرآورده های طبیعی و سنتی وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی ما کسب اطمینان از ایمنی، کیفیت و اثربخشی داروهای گیاهی و بررسی استانداردهای کسب شده و پیشگیری از تقلب و قاچاق برای این داروها است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت همچنین با اشاره به تعداد فرآورده های طبیعی موجود در کشور، بیان کرد: 2 هزار و 66 فرآورده طبیعی، 382 ماده اولیه، 885 داروی سنتی و 211 فرآورده دارویی در کشور تولید می شود.

حائری زاده گفت: WHO Drug Dictionary یکی از بزرگترین مراجع و مراکز اطلاعات فرآورده های دارویی دنیا است که ایران نیز داروهای گیاهی خود را در این لیست ثبت کرده است.

وی ادامه داد: فهرست داروهای گیاهی و سنتی ایران در  WHO Drug Dictionary به ثبت رسیده است که این کار چند مزیت از قبیل امکان تشخیص داروهای گیاهی مشابه در سراسر دنیا، امکان دسترسی به فهرست داروهای گیاهی سایر کشورها، امکان پیگیری گزارشات ABI از مصرف کنندگان داروهای گیاهی ایرانی در سراسر دنیا و امکان مطالعات مقایسه ای در این زمینه دارد.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل وزارت بهداشت بیان کرد: اطلاعات ثبت شده در WHO Drug Dictionary در اختیار شرکت های تولیدکننده داروهای گیاهی، مراکز تحقیقاتی و دولت ها قرار می گیرد.

ضرورت توسعه همکاری ایران و چین در حوزه داروهای گیاهی

در ادامه این جلسه وانگ رئیس انجمن گیاهان دارویی در زمینه کاشت گیاهان دارویی چین گفت:20 نفر از شرکت های بزرگ چینی در این جلسه حضور دارند تا از این طریق بتوانیم با توانمندی ها و زمینه های همکاری های مشترک دو کشور آشنا شویم.

وی افزود: ایران و چین رابطه تاریخی زیادی با یکدیگر در حوزه گیاهان دارویی و سنتی دارند و باید این روابط توسعه یابد.

به گفته وانگ 11 هزار و 400 گونه گیاهان دارویی در چین کشت می شود که اگر گونه های معدنی را نیز به این تعداد اضافه کنیم حدود 12 هزار و 87 داروی گیاهی در چین وجود دارد.

وی ادامه داد: کشور چین از کشت داروهای گیاهی و فروش آنها حدود 470 میلیارد یوآن درآمدزایی کرده است و 4 میلیون هکتار زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد.

وانگ بیان کرد: یکی از اهداف ما برای سفر به ایران درک پتانسیل های ایران در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و توسعه همکاری های دو کشور در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه ایران باید تلاش کند فقط با زعفران در دنیا شناخته نشود، گفت: ایران ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در حوزه تولید داروهای گیاهی و گیاهان دارویی دارد و باید از این ظرفیت ها استفاده کند تا فقط با زعفران در دنیا مطرح نباشد.

در ادامه نشست رئیس سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران و نیز رئیس شورای ملی زعفران ایران به معرفی پتانسیل های موجود پرداخته و آمادگی خود را برای تعریف همکاری های مشترک اعلام کردند.

همچنین شرکت های چینی همراه هیات و نیز شرکت های تولید کننده داروهای گیاهی ایرانی از جمله شرکت های دارو و درمان سلفچگان، شرکت تروند زعفران، شرکت زردبند، شرکت گیاهان سبز زندگی، شرکت ایمان مهر، شرکت ایران داروک، شرکت دارویی دکتر جهانگیر و شرکت اوسینا به معرفی زمینه فعالیت خود پرداختند. شرکت های ایرانی ضمن بیان ظرفیت های موجود برای تولید، آمادگی خود را جهت همکاری های مشترک و نیز صادرات به کشور چین اعلام داشتند.