یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است تجهیزات و فرآورده‌های بیولوژیک آزمایشگاهی و تشخیص طبی در داخل کشور را تولید و بخشی از نیاز کشور به تجهیزات سلامت را با تولیدات فناورانه داخلی تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تجهیزات آزمایشگاهی در عرصه زیست‌فناوری و فرآورده‌های بیولوژیکی، نقشی راهبردی و مهم را در توسعه این صنعت ایجاد می‌کنند. بر همین اساس، یکی از شرکت‌های فناور در عرصه تجهیزات آزمایشگاهی توانسته است گام مهمی را در توسعه این صنعت بردارد.

عبدالمحمود همایون ، لوله‌های خون‌گیری تحت خلأ را یکی از محصولاتی دانست که در داخل کشور و با فناوری بومی تولید می‌شود و در ادامه گفت: لوله خون گیری خلأ فرتست حاوی ضد انعقاد که برای انجام تست های انعقادی، مطالعه عملکرد در پلاکت‌ها و سرعت رسوب خون به کار می‌رود. این لوله برای انجام آزمایش های انعقادی نظیر PTT و PT و فیبرونوژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فرزانه آرمان مشخص‌کننده‌های شاخص آزمایشگاهی را یکی دیگر از محصولات این شرکت عنوان کرد و گفت: علاوه بر کیت‌های تشخیصی، هیتر همزن مغناطیسی برای مخلوط و گرم کردن مایعات استفاده می شود. این دستگاه در زمره دستگاه های رایج و پر کاربرد در آزمایشگاه‌های شیمی، تحقیقاتی، مهندسی و ... قرار دارد.

این فعال فناور، به تولید محصولات پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی برای تست و آزمایشات خونی اشاره کرد و گفت: در نخستین گامهدف رفع نیازهای داخلی صنعت پزشکی بوده است بنابراین  فرآورده‌های بیولوژیک آزمایشگاهی و تشخیص طبی را در داخل کشور تولید کردیم.

این فعال فناور، با بیان این‌که خودکفایی با بهره‌گیری از دانش و توانمندی‌های نیروی انسانی استوار است افزود: . در این راستا، شرکت فرزانه آرمان بعنوان اولین تولیدکننده لوله های خون گیری یکبار مصرف توانست گام مهمی در تامین نیاز آزمایشگاه های تشخیص طبی داخل کشور برداشته و بیش از 50 درصد نیاز داخلی را تامین کند.

به گفته همایون، تحقیق و تولید در زمینه فرآورده های بیولوژیک آزمایشگاهی براساس اصول GMP در کشور زمینه‌ای فراهم کرده است تا با ایجاد و شکل‌گیری آزمایشگاه های میکروبیولوژی، سلولی ملکولی، بیوشیمی، زمینه اشتغال بیش از 50 نفر از نیروی انسانی متخصص کشور و همچنین زمینه ایجاد ارزش افزوده را فراهم کرده است

این فعال فناور، حمایت از شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی داخلی را یکی از زمینه‌های ایجاد بازار این عرصه عنوان کرد و گفت: از آن‌جایی‌که آزمایشگاه های تشخیص طبی، پزشکی و دارویی، در عرصه سلامت هر کشوری نقشی اساسی دارند، لازم است تا با ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه سلامت برای این عرصه ایجاد شود.