برندینگ یعنی ارزشگذاری بر مشتری. شاید در ابتدا پیمودن این مسیر کار سختی به نظر برسد، اما برندینگ معرفی شما به بازار و البته مشتریانی است که همیشه دنبال محصولات و خدمات بهتر هستند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  برندینگ یکی از مهمترین جنبههای هر کسب و کاری به شمار میآید و برند سازمان یا شرکت شما در واقع هویت کاری شما را تشکیل میدهد، چون نامی است که مشتریانتان به خاطر میسپارند و شما را به واسطه آن میشناسند. شاید هیچ تعریفی مناسبتر از این نباشد که برندینگ یعنی ارزشگذاری بر مشتری. فراموش نکنید که شاید در ابتدا پیمودن این مسیر کار سختی به نظر برسد، اما برندینگ یعنی معرفی شما به بازار و البته مشتریانی که همیشه دنبال محصولات و خدمات بهتر هستند. به طور قطع برای برندینگ درست باید زمان بگذارید و پول خرج کنید، اما این مسئله آنقدر اهمیت دارد که اغلب مدیران باهوش حاضرند این کار را بکنند. اما به چه روشی؟

 برندینگ محصول

اولین و سادهترین شیوه برندینگ، ارائه یک محصول خاص و پرطرفدار است. احتمالا شما هم مثل خیلیهای دیگر، هر وقت لابهلای قفسههای مواد خوراکی یا لوازم صوتی و تصویری در یک فروشگاه قدم میزنید، دنبال مارک یا برند خاصی هستید، چون میدانید که میتوانید روی کیفیت محصولات آن برند خاص حساب کنید. شما زمانی میتوانید برندینگ یک محصول خاص را موفق بدانید که وقتی مشتری انتخابهای دیگری هم دارد، آن برند خاص را انتخاب کند و آن را به محصول سایر رقبا ترجیح دهد. یادتان باشد مشتریهای شما با انتخابهایشان به شما نشان میدهند که چقدر قابل اعتماد بودن و معتبر بودن محصولات شما را پذیرفتهاند.

 برندینگ شخصی

این شیوه برندینگ برای سیاستمداران، اهالی موسیقی و هنرمندان، ورزشکاران و دیگر افراد مشهور کاملا ایدهآل است. در واقع آنها به کمک ابزارهای برندینگ تصویری خوب و مردمپسند از خود به دیگران ارائه میدهند و روزبهروز هم به تعداد طرفداران خود میافزایند. در سیاست، هر طرفدار جدید به معنای یک رأی بیشتر است. بنابراین سیاستمداران معمولا افرادی را برای این کار استخدام میکنند و مبالغ زیادی را به برندینگ شخصی خود اختصاص میدهند.

 برندینگ شرکت

برندینگ برای هر تجارتی که میخواهد حضور فعال و موفقی در بازار داشته باشد، از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. تبلیغات یک کمپانی تجاری شامل همه محصولات و خدماتی است که ارائه میکند، به علاوه کارمندان و فرهنگ تعاملی که با مشتریانش دارد. تمام این عوامل در کنار هم میتوانند به بالا بردن اعتبار یک شرکت کمک کنند یا اعتبار آن شرکت را در بازار به طور کامل از بین ببرند. حتی گاهی تصمیمهای اشتباه مدیریتی هم باعث میشود اعتبار شرکت زیر سوال برود و در نهایت مدیران مجبور میشوند برند جدید را به بازار معرفی کنند.

برندینگ جغرافیایی

این شیوه برندسازی مخصوص خدمات و محصولات خاصی است که در صنایعی همچون توریسم مورد استفاده قرار میگیرد. تصور کنید قرار است به شهری سفر کنید که قبلا هیچوقت آنجا نبودهاید و چیز زیادی راجع به آن نمیدانید. در این شرایط احتمالا اولین انتخاب شما غذا خوردن در رستورانی است که قبلا تعریف آن را شنیدهاید و میدانید که بهترین غذاهای محلی را سرو میکند. در طی سالهای گذشته این شیوه برندینگ بهشدت مورد توجه فعالان صنعت توریسم قرار گرفته و به عنوان بهترین شیوه معرفی و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد.

 برندینگ سرمایهگذار

این شیوه روشی مناسب برای برندهایی است که به صورت عمومی معرفی میشوند. در این شیوه سرمایهگذار پیشنهادهای همکاری را در زمینههایی نظیر مسائل مالی و تعیین استراتژیهای مختلف ارائه میدهد

برندینگ خدمات

این شیوه شباهت زیادی به برندینگ محصول دارد با این تفاوت که در برندینگ خدمات شیوه برخورد با مشتری اهمیت بیشتری دارد و باید حساب ویژهای برای آن باز کرد. 

 برندینگ فرهنگی

برندینگ فرهنگی تمرکز زیادی بر روی محیط و افرادی دارد که در آن زندگی میکنند. توسعه فرهنگی و اجتماعی بخشی از اهداف این نوع برندینگ است. در این روش، کارشناسان روی خصوصیات ممتاز افرادی که در یک شهر یا منطقه زندگی میکنند، متمرکز میشوند. لابد شما هم شنیدهاید که میگویند مردم فلان شهر افراد بسیار مهماننوازی هستند یا ساکنان فلان شهر افرادی بسیار کاری و زحمتکش بهحساب میآیند. این شیوه هم در صنعت توریسم ابزار کاربردی محسوب میشود و میتواند گردشگران را بهخوبی جذب کند.