با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی،  فعالیت‌های شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی ایران به‌منظور پیاده‌سازی نقشه جامع علمی کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با هدف ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه توان علمی و صنعتی در حوزه دریا شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی ایران را با همکاری ارگان‌های دریایی صاحب کشتی تحقیقاتی از اواخر سال 94 تشکیل داد.

بر اساس این گزارش، کشف دنیای شگفت انگیز و پنهان آب‌های عظیم و بهره گیری از این منابع باعث شده است کشورهای زیادی با به کارگیری تجهیزات و ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما به تحقیق و تفحص و کاوش اعماق آب‌ها بپردازند و از این فرصت طلایی برای رشد و شکوفایی علمی اقتصادی خود بهره‌های فراوان ببرند.

براین اساس اغلب کشورهای پیشرفته برای دستیابی به منابع عظیم معدنی و زیستی، ساخت کشتی‌های تحقیقاتی را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند تا جایی که هم‌اکنون صدها شناور تحقیقاتی در دنیا و به مالکیت کشورهای آمریکا، روسیه، هند، انگلستان، آلمان، فرانسه، ترکیه و قطر فعالیت می‌کند.

دراین‌بین، ایران نیز با سال‌ها تأخیر و فاصله‌ای نسبتاً طولانی با کشورهای پیشرو در این زمینه، سرانجام در سال ۸۸ با تصویب طرح کلان ملی فناوری ساخت اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی در هیئت دولت، ساخت اولین اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی کشور را کلید زد.

سعید مظاهری دبیر شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور درباره آغاز و روند ساخت شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیما گفت: این شناور با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پس از امضای طرح کلان ملی بین پژوهشگاه و معاونت برای مطالعه و شناخت خلیج‌فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی از سال ۱۳۸۸ از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به معاونت وقت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد.

وی در ادامه افزود: عملیات ساخت شناور تحقیقاتی اقیانوس‌پیما، در موافقت‌نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ توسط مجتمع شهید درویشی بندرعباس وابسته به سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به‌عنوان مجری طرح تعیین شد.

دبیر شبکه ملی ناوگان تحقیقاتی دریایی کشور بابیان اینکه همکاری دوسویه شبکه‌ی ملی ناوگان تحقیقات دریایی با دانشگاه هامبورگ تعاملاتی را در پی داشت بیان کرد: مسیر راه به‌منظور شناخت موضوعات همکاری میان ایران و هیئت آلمانی مشخص شد که در این مسیر بیش از 70 موضوع تحقیقاتی از اعضای شبکه ملی دریافت شد و با برگزاری جلساتی این تعداد موضوعات در 4 سرفصل اصلی تقسیم و در هر سرفصل 3 موضوع به مرحله نهایی رسید و موضوعات همکاری‌های مشترک مشخص شد.

مظاهری این پروژه تحقیقاتی را  بسیار مهم خواند و گفت: این پروژه تحقیقاتی می‌تواند زمینه ورود کشورمان را به عرصه‌های بین‌المللی در بخش دریاها و اقیانوس‌ها و نیز باشگاه جهانی اقیانوس‌شناسی فراهم کند. پروژه کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی ایران، جزو طرح‌های کلان ملی فناوری است که از سال ۸۸ و به دنبال دستور رئیس‌جمهور وقت مبنی بر ممنوعیت ورود کشتی به کشور، وارد مرحله اجرایی شد.