با تجاری‌سازی فناوری رابط مغز و کامپیوتر (BCI) محققان پیش‌بینی می‌کند که 5 دستاورد مختلف بدست آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، انسان همیشه به دنبال استفاده از فناوری برای کنترل دست، پا، سر، حرکت چشم و تنفس بوده است. شناخت بیشتر و بهتر فعالیت‌های نورونی موجب شده تا بتوان با تولید رابط‌های مغزی امکان بسیاری از این کنترل‌ها را فراهم کرد. رابط های مغز و کامپیوتر دستاوردهایی با خود به همراه دارند که در زیر به آنها اشاره شده است.

امکان کنترل کامپیوتر با مغز BCI به کاربر اجازه می‌دهد تا حرکت موس را با استفاده از فرمان‌های مغز کنترل کند. همچنین کاربر قادر خواهد بود تا با استفاده از این رابط عبارت مورد نظر خود را روی کامپیوتر درج کند بدون این که نیاز به تایپ دستی باشد. نمونه این محصول را پیشگامی ساختمان 8 فیسبوک ساخته است. الون ماسک نیز چنین فناوری را ایجاد کرده و به دنبال تجاری‌سازی آن است.

 نسل جدیدی از بازی‌های کامپیوتری هستند که کنترل بازی با استفاده از مغز یکی از کاربردهای BCI است زمانی که در یک بازی هیجانی، شخصیت بد داستان شما را غافلگیر می‌کند لازم است که خیلی سریع عکس العمل نشان دهد که این کار باید بی‌نیاز از دست و تنها از طریق مغز انجام شود. چنین فناوری لذت زیادی برای کاربر به دنبال خواهد داشت.

یکی از مشکلات روبات‌ها این است که مانند انسان احساس ندارند. وجود فناوری BCI به روبات‌ها امکان می دهد تا حس شما را هنگام دیدن یک عکس درک کنند. این فناوری می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد مثلا روبات به گونه‌ای تنظیم شود که در صورت بروز حس خاصی در شما، مثلا استرس، فعالیت از پیش تعیین شده‌ای را انجام دهد.

کنترل بازوهای روباتیک از دیگر دستاوردهای این فناوری است کنترل بازوهای کاشته شده در بدن افراد معلول کاری چالش برانگیز است. یکی از کاربردهای BCI امکان کنترل این بازوها از طریق مغز انسان است به طوری ک مغز سیگنال مورد نظر را ارسال کرده و رابط آن را تبدیل به فرمانی به منظور استفاده توسط بازو روباتیک می‌کند.

 این رابط‌ها به فرد امکان می‌دهند تا روی بخش‌های مختلف مغز خود کنترل داشته باشد. برای مثال فرد می‌تواند با تحریک بخشی از مغز، فعالیت‌های آن بخش را تحت تاثیر قرار داده و از آن برای درمان استفاده کند.