محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاهی برای تفیک سلول های سرطانی شدند که اکنون به مرحله تجاری سازی رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، رامین محمدی زند، مجری طرح «دستگاه پردازنده بافتی و رنگ آمیزی پاتوبیولوژی و هماتولوژی و بافت شناسی با فناوری بازوی آزاد» در گفتگویی اظهار داشت: این دستگاه مجهز به بازوی الکتریکی است  که توانایی حرکت ۳ بعدی  در هر ۳محور فضایی را دارد.

وی با بیان اینکه این باز می تواند بافت های انسانی، گیاهی و جانوری را برای مطالعه آماده کند، افزود: این دستگاه با رنگ آمیزی سلول ها تشخیص سلول های سالم از ناسالم را فراهم می کند.

محمدی زند با بیان اینکه تا کنون ۶۰ دستگاه در کشور مورد استفاده قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: این دستگاه می تواند سلول ها را رنگ آمیزی کند و بعد از تثبیت روی اسلایدهای مخصوص آزمایشگاه، سلول را آماده برای پزشک قرار می دهد تا تشخیص سرطانی یا غیر سطانی بودن آن معلوم شود.

به گفته وی، با استفاده از این دستگاه، پزشک می تواند سلول و بافت های انسان را مورد مطالعه قرار دهد؛ در واقع به واسطه این دستگاه پزشک می تواند سلول های یک فرد را برش میکروسکوپی (در حد میکرون ) دهد.

محمدی زند اظهار داشت: بافت‌های برش خورده بی‌رنگ هستند که مشاهده دقیق آن‌ها در زیر میکروسکوپ امکان پذیر نیست ولی این دستگاه با استفاده از چندین طیف رنگی هر قسمت سلول را رنگ‌آمیزی می کند تا سالم بودن یا ناسالم بودن سلول‌ها بر اساس رنگ مشخص شده تعیین شوند.

وی بیان کرد: از این طریق هر بخش از سلول یک رنگ خواهد شد و پزشک قادر است اجزای سلول را به صورت تفکیک‌شده مورد بررسی قرار دهد و اقدام به بررسی‌های پاتولوژی (آسیب‌شناسی) سلول کند.

محمدی با بیان اینکه این دستگاه نمونه های خارجی دارد ولی مزیت های آن منجر می شود که کاربران از نمونه های داخلی آن بهره مند شوند، افزود: این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی از لحاظ مصرف مواد، کیفیت و سرعت انجام ماموریت‌ها برتری دارد.

وی با اشاره به کاربردهای این دستگاه خاطر نشان کرد: از دستگاه پردازنده بافتی و رنگ آمیزی پاتوبیولوژی و  هماتولوژی و بافت شناسی با فناوری بازوی آزاد می توان در مطالعات حوزه گیاهی، انسانی، جانوری، صنایع غذایی و تولید پروتئین‌ها کاربرد دارد.