برندگان امسال جایزه هایپرلوپ شرکت اسپیس ایکس از هلند هستند. آنها پروژه حمل و نقل انسان و کالا با سرعت بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را این بار میان آمستردام و پاریس اجرا می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ساینس الرت، در سال ۲۰۱۳ شرکت اسپیس ایکس که در رأس آن ایلان ماسک ماجراجو قرار دارد ایده هایپرلوپ را به طور جدی مطرح کرد. بر اساس این ایده، امکان جابجایی انسان و کالا در دل سازه هایی شبیه تونل یا لوله های با قطر زیاد آن هم با سرعت بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به واقعیت تبدیل می شود.

امسال یک شرکت دانش بنیان در هلند با ارایه پروژه دقیقی در این زمینه، ایده جاه طلبانه اتصال آمستردام به پاریس در سال ۲۰۲۱ را به این شیوه مطرح کرده است.

در حال حاضر مسافت ۵۰۹ کیلومتری آمستردام تا پاریس را می توان سوار بر قطار و در مدت زمان سه ساعت و ۱۵ دقیقه طی کرد. حالا تصور کنید که این مدت زمان با استفاده از هایپرلوپ به کمتر از نیم ساعت کاهش یابد!

بدین ترتیب هلند هم پس از اسلواکی و جمهوری چک، سومین کشور اروپایی خواهد بود که مجهز به فناوری هایپرلوپ خواهد شد.

تیمی که امسال موفق به کسب جایزه شرکت اسپیس ایکس شده  با همکاری دانشگاه دلف هلند در حال راه اندازی مرکز ویژه ای برای آزمایش فناوری هایپرلوپ است و گفته می شود در گام نخست مسیری به طول ۳ متر راه اندازی می شود.

تاکنون ۶۷۵ هزار دلار برای این آزمایش ها اختصاص داده شده است.