ابتلا به بیماری تأثیر منفی در طول عمر دارد. اکنون هوش مصنوعی با بررسی فاکتورهای مختلف، طول عمر یک بیمار را پیش بینی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ساینس دیلی در گزارشی نوشت: دنیای رایانه ها در حال پیشرفت خیره کننده ای است. حالا سطح چشمگیری از توانمندی در این سیستم ها در قالب هوش مصنوعی رونمایی شده که با بررسی دقیق تصاویر اندام های مختلف یک بیمار، طول عمر وی را پیش بینی می کند.

این نوآوری توسط گروهی از محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا ارایه شده است.

گفته می شود این مطالعه که جزئیات آن در نشریه گزارشات علمی نیچر منتشر شده اثرات چشمگیری بر تشخیص اولیه بیماری های سخت و روش های درمانی – پزشکی دارد.

در این مطالعه، محققان از هوش مصنوعی برای آنالیز دقیق تصاویر پزشکی قفسه سینه ۴۸ بیمار استفاده کردند. در واقع از روی چنین آنالیزهای رایانه ای، این پیش بینی قابل انجام است که کدام بیماران طی ۵ ساله آینده از دنیا خواهند رفت. ضریب دقت چنین پیش بینی در مقایسه با پیش بینی های مبتنی بر تشخیص های کلینیکی فعلی ۶۹ درصد است.

این مطالعه نخستین مورد در نوع خود محسوب می شود که طی آن تصاویر پزشکی و هوش مصنوعی دو فاکتور اساسی در پیش بینی طول عمر بیمار در نظر گرفته می شود.

یکی از محققانی که در این پروژه حضور داشته می گوید: پیش بینی آینده بیمار از این جهت سودمند است که پزشکان را قادر می سازد تصمیمات بهتری برای آینده درمانی وی اتخاذ کنند.

قرار است در مرحله بعدی این مطالعه هزاران بیمار مورد بررسی دقیق قرار گیرند.