پژوهشگران پردیس دانشگاه تهران در مطالعات خود موفق به شناسایی ژن عامل بروز پارکینسون شدند که در بروز بیماری پارکینسون موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این محققان امیدوار هستند با درک بهتر این بیماری به روش‌های درمان آن دست پیدا کنند.  در این مطالعات اقدام به شناسایی بیماران مبتلا و بیماری‌های مرتبط با پارکینسون شد که در این روند علاوه بر افراد بیمار معمول با بیمارانی برخورد شد که شکل کلاسیک این بیماری را نداشتند و حالت‌های خاصی از آن در آنها مشاهده شد.

بنابراین این مطالعات هر دو گروه مبتلا به شکل کلاسیک و هم افرادی با علائم متنوع را مورد بررسی قرار داد. در بررسی‌ها پیوستگی انجام شد و در این مطالعات، ماهیت ماده ژنتیکی و توالی DNA افراد سالم و افراد بیمار خانواده‌های مبتلا بررسی و با یکدیگر مقایسه شد. همچنین در آن مشخص شد که کدام یک از بخش‌های کروموزوم و ژنوم مبتلایان متفاوت از افراد سالم است و در نهایت ژن رمز کننده پروتئین GTPB2  شناسایی شد. 

در این راستا مطالعات بر روی خانواده ای با علائم بیماری پارکینسون زودرس، ویژگی‌های دیگری از جمله Ataxia ناهماهنگی یا بی نظمی حرکات عضلات و مشکلات ذهنی و ایجاد ارتباط اجتماعی ادامه پیدا کرد و به این دلیل که این خانواده ویژگی‌های پارکینسونی و مشکلات ذهنی را همزمان داشتند از امکانات ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای اجرای تحقیقات استفاده شد.