طرح‌هایی که با عنوان طرحهای کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری حمایت می‌شوند، طرح‌هایی فناورانه و دانش بنیان، با قابلیت تجاری سازی هستند که اجرای آنها نیازمند مشارکت گسترده بازیگران مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شناسایی و مشارکت فعال در زمینه تعریف و تدوین طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری با همکاری نهادها و سازمانهای ذیربط بر اساس نیازها از  اولویت‌های اساسی و راهبردی کشور است که این کار در مرکز طرح های کلان ملی فناوری پیگیری می شود.

طرح‌هایی که با عنوان طرحهای کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری حمایت می شوند، طرحهایی فناورانه و دانش بنیان، با قابلیت تجاری سازی هستند که اجرای آنها نیازمند مشارکت گسترده بازیگران مختلف است و به نیازهای اساسی و راهبردی کشور پاسخ می گوید. حمایت از این طرحها، با توجه به آثار آنها در تولید، خودکفایی و اشتغالزایی یکی از ابزارهای مهم در تحقق اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود.

در این میان طرح ها و پروژه ها تعریف شده و مورد حمایت معاونت علمی در حوزه سلامت یکی از اصلی ترین اقدامات مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی است که فقط در طی سال گذشته 21 طرح و پروژه در این زمینه در مرکز مورد حمایت قرار گرفت.

برخی از طرح های ملی فناوری حوزه سلامت مورد حمایت در سال 95 شامل تجهیز و راه اندازی مرکز غربالگری بیماری های متابولیک برای نوزادان، تولید لارو مگس برای زخم های دیابتی، تولید ماده اولیه داروی Sofosbuvir ، ساخت 5 دستگاه درمان ترکیبی، ساخت 5 دستگاه الکتروکاردیوگراف 12 کاناله، پنس نمونه برداری از بافت بدن، تولید صنعتی ماده اولیه دارویی Adapalen و ساخت دستگاه تست و کالیبراسیون پرکاربرد در حوزه تجهیزات پزشکی می شود.

ساخت سیستم پروتز عصبی پاراواک، ساخت دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل خانگی و طراحی و ساخت دستگاه مانیتور علایم حیاتی با قابلیت سوییچ به سیستم پکس بیمارستانی، دستگاه برش نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک، دستگاه نوار مغزی 64 کاناله مجهز به سیستم پایش عملکرد اعصاب و ساخت دستگاه نوار قلب تک کاناله همراه نیز از دیگر طرح های ملی فناورانه حوزه سلامت هستند که سال گذشته مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.