چگونه می‌توان یک بازاریاب موفق بود؟ بدیهی است اساسی ترین موضوع، آموزش و درک دقیق اصول و مفاهیم بازاریابی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، اما آموختن دانش بازاریابی، فقط آغاز راه است و بازاریابان امروزی باید بیشتر مسلط باشند . در این نوشتار برخی از راهکارهای مهمی که می تواند شما را به یک بازاریاب موفق و موثر تبدیل کند ، معرفی میشود.

1ـ مهارتهای عمومی کسب و کار:

بازاریاب از جمله افرادی است که برای کسب موفقیت نیاز به تسلط کامل در مهارتهای عمومی کسب و کار دارد.

برخی از مهمترین این مهارتها عبارت است از:

• ارتباطات : منظور از این مهارت برقراری ارتباط نوشتاری ، گفتاری و شنیدن موثر است . یک بازاریاب موفق در ارتباطات بدون نقص است.

• کار تیمی : به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید اثباط کنید بازیکن خوبی در تیم بازاریابی هستید، علاوه بر آن توانایی مدیریت و تفویض کار به دیگران را نیز دارید . مهارت کار تیمی موجب بهبود روابط کاری مثبت در بین اعضای تیم بازاریابی می شود.

• مذاکره و متقاعد سازی : یک بازاریاب موفق به مهارتهای مذاکره به خوبی مسلط است و توانایی لازم را برای متقاعد سازی مناسب دارد.

• حل مساله: شما همیشه نیاز به توانایی حل مساله با روشی منطقی و تحلیلی برای حل و فصل مسایل کاری در بازاریابی دارید.

• رهبری : این احتمال وجود دارد که پست مدیریتی نداشته باشید اما باید از مهارتهای رهبری برای ایجاد انگیزه و روحیه در دیگر همکارا ن برخوردار باشید.

2ـ درک تاثیر بازاریابی:

یک بازاریاب باید به خوبی آگاه باشد که تصمیمات وی به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تمامی واحدهای شرکت ذینفع و حتی دیگران ذی نفعان تاثیر می گذارد.  یک بازاریاب موفق باید بداند تصمیمات بازاریابی در انزوا و در پشت درهای بسته گرفته نمی شود و تصمیم گیری نادرست در تیم بازاریابی می تواند به بروز مشکلات جدی برای شرکت منجر شود برای مثال تصمیم گیری برای فروش ویژه یک محصول که در آن قیمت به طور قابل توجهی کاهش می یابد ، می تواند نمایندگان فروش را در صورتی که به درستی از آن تصمیم مطلع نشده باشند دچار مشکلات جدی کند.

3ـ درک تکنولوژی:

بازاریابان امروزی باید از دو جهت درک قوی از تکنولوژی داشته باشند . اول اینکه بازاریابان باید در استفاده از تکنولوژی به عنوان بخشی از فعالیت های روزانه خود کاملاً مهارت داشته باشند . آنها نه تنها باید توانایی های عمومی استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهایی مانند اکسل و پاورپوینت داشته باشند، بلکه نیاز است تا اطلاعات خود را برای افزایش کارایی و اثز بخشی در بازاریابی مانند استفاده از تلفن های هوشمند پیشرفته و برنامه های کاربردی مرتبط به خوبی کامل کنند.

دوم آن که بازاریابان باید درک صحیحی از تاثیر شبکه های اجتماعی و برنامه های ارتباطی در بازار داشته باشند . رشد سریع رسانه های اجتماعی می تواند به طور مستقیم بر استراتژیک های بازاریابی موثر واقع شود.

4ـ نیاز به چشم اندازهای جهانی:

اینترنت موجب شده است هر کسب و کاری بتواند تا در مقیاس جهانی فعالیت کند ، اما تنها با ایجاد و راه اندازی یک وب سایت نمی توان موفقیت کسب و کار را تضمین کرد. بازاریابان باید با درک تعهد های بازارهای جهانی و محلی برنامه ریزی مناسبی برای بازاریابی انجام دهند.

5ـ جستجوگر اطلاعات:

بازاریابی یک فعالیت کاملاً پویا است تغییرات در آن به طور مستمر و اغلب به سرعت رخ میدهد. بنابراین بازاریان باید همیشه و از طریق کانالهای متنوع خود را در معرض اطلاعات به روز نگاه دارند.
همواره تلاش کنید تا پیش بینی های مربوط به کسب و کار خود را تا 12 ماه آینده مطالعه و رصد کنید.

به این ترتیب آنها خواهند توانست علاوه بر حفط و نگهداری مشتریان فعلی خود ، مشتریان جدید خود را پیدا کنند.

6ـ نوآوری:

 به طور کلی ما انسانها خیلی زود به شرایط انجام کار عادت می کنیم و به آن وابسته می شویم، ولی این رفتار مانند حکم اخراج برای یک بازاریاب است. سعی کنید تاکتیکها و روش های بازاریابی خود را نسبت به سال گذشته ( یا حتی ماه گذشته ) بر اساس شرایط تغییر دهید . نوآوری شرط اصلی بقا در بازاریابی است.

7ـ استفاده از داده های بزرگ:
مدیریت و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ اقدامی استراتژیک در بازاریابی است یکی از ابزارهای موثر در سال ، ابزار داده های بزرگ است.

8ـ تمایل به تجربیات جدید:
یکی از مهمترین اقدامات برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق میل شدید به کسب تجارب جدید است . سعی کنید در هر گام بازاریابی ریسک پذیر باشید و تجربه ای نو کسب کنید.

به خاطر داشته باشید موفقیت در شغل بازاریابی یک سفر است که هر روز باید برای آن قدم های تازه ای بردارید.