تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه آشکارسازها، آنالیز عنصری، آشکار سازی پرتوی و تجهیزات اکتشافی مواد معدنی و نفت، جزو تولیدات فناورانه‌ای هستند که با تلاش یکی از شرکت‌های فناور کشورمان تولید و بخشی از نیاز کشور را تامین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نیاز صنایع پژوهشی کشور به تجهیزات آنالیز و آشکارسازها به عنوان دستگاه‌هایی با فناوری پیشرفته و دانش فنی یکی از ضرورت‌هایی است که حرکت شرکت‌های فناور و تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی کشور را به سوی تولید و عرضه این تجهیزات طلب می‌کند. بر مبنای همین ضرورت یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با به دست آوردند دانش فنی در این زمینه توانسته است برای تولید و کسب دانش فنی برخی از تجهیزات آزمایشگاهی این حوزه گام‌های خوبی بردارد.

به گفته‌ی جواد اسمعیل‌زاده تولید دستگاه‌های آنالیز و آشکارسازی پرتوها به عنوان یکی از دستاوردهای این شرکت فناور اکنون بخشی از نیاز کشور به این دستگاه‌های را تامین کرده است توانسته است با به‌کارگیری توانمندی و تخصص نیروی انسانی تحصیل‌کرده‌ی کشور در این عرصه، ضمن ایجاد زمینه اشتغال، توسعه‌ و خوداتکایی در تولید برخی از تجهیزات این حوزه را به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فناور آشکار پرتو پویا، آشکارسازهای اشعه ایکس، آشکارسازهای بتا و گاما را بخشی از تولیدات این شرکت عنوان کرده و می‌افزاید: آشکارساز پرتو ایکس به عنوان یکی از تولیدات این شرکت توانسته است بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این دستگاه را برطرف کند. این آشکارساز می‌تواند به‌راحتی و با سرعتی بالا پرتوهای x را به سیگنال‌های الکترونیکی با زمان خیزش کمتر از 10 نانو ثانیه تبدیل کند.

این فعال فناور، از دستگاه اسپکترومتر ایکس تولید این شرکت را به عنوان یکی از تجهیزات کارآمد محققان عنوان کرد و گفت: این سامانه‌ی آشکارسازی و طیف سنجی کامل پرتوهای ایکس است و به کمک پردازشگر پالس دیجیتال با ویژگی‌های چون توان پایین و کارآیی بالا، بهره برداری از آن‌را در اندازه‌گیری‌های مختلف آسان کرده است.

مدیرعامل این شرکت فناور همچنین طراحی تجهیزات مرتبط با انواع روش های آنالیز کمی و کیفی مواد، انواع سورتینگ ها و دستگاه های جدا سازی مواد معدنی و بازیافت، طراحی انواع آشکار سازی های هسته ای، ذرات باردار، uv، ماوراء بنفش، مادون قرمز،سیستم های اسپکتروسکوپی، شمارش و مونیتورینگ و ... ، طراحی انواع سوند ها و ابزار های اکتشافی را از خدمات فناورانه‌ای عنوان کرد که توانمندی ارائه آن‌ها در کشور و با تکیه به ظرفیت شرکت‌های داخلی وجود دارد.

اسمعیل‌زاده با یاداوری این ضرورت که تجهیزات آزمایشگاهی با توجه به برخورداری از دانش فنی تخصصی و فناوری بالا نیازمند توجه جدی و حرکت به سوی خودکفایی در این عرصه است، اظهار کرد: تولید و ساخت این تجهیزات علاوه بر آن که می‌تواند زمینه کاهش ارزبری را به واسطه واردات این محصولات به همراه داشته باشد، می‌تواند نیاز اساسی اشتغال برای متخصصان و دانشگاهیان را تامین کند اما مهم‌ترین لازمه حرکت در این مسیر، توجه جدی به زیرساخت‌ها و زمینه‌های حمایتی لازم برای تولیدکنندگان محصولات فناور و زمینه در اختیار قرار گرفتن بازارهای بالقوه داخلی و بین‌المللی توسط شرکت‌های فناور ایرانی است.