محققان کره جنوبی توانسته اند روشی جدید را برای پرینت سه بعدی پوست انسانی ارائه دهند که هم فرایند را کوتاه تر می کند و هم هزینه ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، هرچند رویکردهای متعددی برای ایجاد مدل های پوستی زیست تقلید انسانی ایجاد شده است اما مدل های پوستی موجود بر روش های تولیدی چند مرحله ای با استفاده از چیپ های پلی دی متیل سیلوکسان(PDMS) وinsertهای تجاری کشت سلول تکیه دارند که رسیدن به یک طرح کامل و همه کاره که ایجاد مدل های پوستی دارای عملکرد انسانی را تسهیل کند، محدودیت دارند.

به همین دلیل تکنیک های پرینت سه بعدی می توانند راه را برای ایجاد مدل های پوستی موثرتر و پیشرفته باز کنند.

محققان دانشگاه پوهانگ کره جنوبی یک سیستم پرینت سه بعدی هیبرید را ایجاد کرده اند که اجازه استفاده از ماژول های اکستروژن و جوهر افشان را به طور همزمان می دهد. با استفاده از ماژول اکستروژن این پرینتر، محققان یک ماده مبتنی بر کلاژن را با غشای پلی کاپرولاکتونی(PCL) مهندسی کردند.

پلی کاپرولاکتون یک پلی استر زیست تخریب پذیر است که منقبض شدن کلاژن را طی بلوغ بافتی مهار می کند. به همین دلیل، آن ها از ماژول مبتنی بر جوهر افشان برای پراکنش یکدست کراتینوسیت ها که سلول های اصلی پوست هستند، روی پوست مهندسی شده استفاده کردند.

این مدل پوستی که بوسیله این محققان ایجاد شد، شامل یک سازه سه بعدی حمایت کننده طی یک فرایند یکدفعه ای بود که بلوغ مدل پوستی بدون استفاده از insertهای تجاری کشت سلول را می دهد.این مدل پوستی ویژگی های زیستی مناسبی مانند درم کشیده حاوی فیبروبلاست و تثبیت شده و هم چنین لایه های اپیدرم مخطط را بعد از ۱۴ روز می دهد.

این مدل بیش از ۵۰ برابر ارزان تر از روش های جایگزین است و تا ده برابر به ماده کمتری نیاز دارد. آن ها امیدوارند که این فرایند جدید تک مرحله ای بتواند پلت فرم جذاب و مفیدی را برای مهندسی مدل های پوست انسانی دارای عملکرد ارائه کند.