پژوهشگران داخلی با تکیه بر دانش بومی و با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی موفق به طراحی و ساخت نخستین دستگاه بازرسی غیرمخرب برای تشخیص خوردگی در پره بالگرد شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پژوهشگران داخلی با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی، پس از تحقیقات و آزمایشات متعدد، موفق به ساخت دستگاهی شدند که با بررسی پره های بالگرد، خوردگی احتمالی را گزارش می کند و پیش از بروز مشکل جدی ناشی از این خوردگی، فرصت رفع این مشکل را دراختیار کاربر قرار می دهد.

این پژوهشگران بار دیگر ظرفیت های داخلی کشور را اثبات کرده و نشان دادند با تکیه بر دانش بومی و حمایت اصولی، می توان توانمندی های صنعت کشور را روز به روز بالاتر برده و از واردات دانشی بی نیاز کرد.

خوردگی، به معنای تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیطی که در آن قرار دارد، است، که از جمله مهم‌ترین عوامل تخریب، تجهیزات صنعتی و خانگی است که هزینه‌های سرسام‌آوری به همه صنایع تحمیل می کند.

برای نمونه پس از تحقیقی که در سال 2002 در آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که خوردگی، سالانه 300 میلیارد دلار معادل 3/2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور به صنایع خسارت وارد می کند که آمار بالای این خسارت نشان از اهمیت فوق العاده زیاد تشخیص سریع خوردگی می دهد.

صنعت هوایی نیز از این آفت، مصون نیست و عدم تشخیص سریع خوردگی می تواند خسارت های مالی و حتی جانی زیادی را به بار آورد. در سال 1992 سقوط هواپیمای بوئینگ 747 در هلند موجب کشته شدن 400 نفر در داخل هواپیما و 50 نفر بر روی زمین شد که بررسی ها، علت حادثه را جدا شدن موتورهای 3 و 4 هواپیما به دلیل خستگی خوردگی مشخص کرد.