ششمین دوره از مسابقات ملی کن‌ست ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسط پژوهشگاه هوافضای ایران و با نظارت مرکز ملی فضایی ایران بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،ششمین دوره از مسابقات ملی کن‌ست ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسط پژوهشگاه هوافضای ایران و با نظارت مرکز ملی فضایی ایران برگزار شده و ثبت نام این دوره از مسابقات تا ۳۱ خردادماه سال جاری تمدید شده است.

مسابقات کن‌ست شامل طراحی، ساخت و آزمون یک سیستم کوچک هوافضایی است که طی آن تیم‌ها می‌توانند چرخه عمر چنین سیستمی را تجربه کنند. مسابقات کن‌ست ایران با هدف ایجاد زمینه‌ای برای رشد کیفی دانش و تجربه دانشجویان و علاقمندان به فناوری هوافضا و علوم مرتبط با آن و شرکت در رقابتی هیجان انگیز و مطرح شدن ایده‌‌های نو، طراحی شده و برگزار می‌شود. 

این مسابقات شامل کلیه جوانب طراحی، ساخت و آزمون یک پروژه‌ی فضایی از گزارش طراحی اولیه آن گرفته تا پیاده‌سازی در روز عملیات و ارائه نتایج پس از آن است، مأموریت‌ها و الزامات در نظر گرفته شده به منظور بازتاب جنبه‌های مختلف مأموریت‌های واقعی از جمله شرایط و الزامات مأموریت‌های سنجش از دور، مخابرات، زیستی و خودکارسازی در نظر گرفته شده‌اند. 

ارزیابی تیم‌ها بر مبنای انطباق با اصول فنی و سیستمی، طی کردن صحیح مراحل طراحی و تحویل گزارش‌های آن‌ها، برآورده کردن الزامات، انجام موفقیت‌آمیز مأموریت‌ها و ارائه مناسب نتایج خواهد بود.

کن‌ست چیست؟

کن‌ست از دو کلمه‌ی کن (Can) به معنای قوطی و ست (Sat) که مخفف کلمه (Satellite) به معنای ماهواره است، ساخته شده است. کن‌ست در حقیقت یک ماهواره‌ یا کاوشگر فضایی کوچک است که در ابعاد حدود یک قوطی، با جرم محدود و شرایطی مشابه یک پروژه فضایی اما در مقیاس کوچکتر از هر نظر، طراحی و ساخته می شود. 

کن ست را می‌توان با وسایلی از قبیل راکت و بالون از ارتفاع‌های مختلف رها کرد تا در ضمن فرود سالم به زمین، مأموریت موردنظر را که مشابه مأموریت یک ماهواره یا کاوشگر است به انجام برساند. در مسابقات کن ست ایران، کن‌ست ها باید در یکی از دو دسته (کلاس) وزنی و ابعادی که قید شده است طراحی و ساخته شوند. همچنین یک کن‌ست اغلب شامل تمام قسمت‌های اساسی یک ماهواره یا کاوشگر از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان، مخابرات، سازه و بازیابی می باشد تا به کمک آنها بتواند مأموریت خود را به انجام برساند.

تاریخچه مسابقات

اولین دوره‌ مسابقات کن‌ ست ایران (Iran Cansat Competition: ICC2011) با هدف ایجاد شور، اشتیاق و انگیزه‌ علمی و عملی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان علاقمند به حوزه‌های مرتبط با این مسابقات بوده است که به همت پژوهشگاه هوافضا در شهریور ماه سال 90 و در سطح بین المللی برگزار شد. 

همچنین ایجاد و ارتقای روحیه‌ی کار تیمی در میان آینده‌سازان کشور و آشنایی آنها با فعالیت‌های تحقیقاتی و عملی به صورت تجربی از اهدافی بود که ایده‌ی برگزاری مسابقات را تقویت کرد، اهداف جانبی دیگری همچون تربیت نیروهای کارآزموده و دارای دید گسترده برای ورود به بخش‌های مختلف صنعت و حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، برگزارکنندگان را بر آن داشت تا بر تصمیم خود پافشاری کرده و اولین دوره‌ی این مسابقات را برگزار کند.

دومین دوره‌ی مسابقات کن‌ست ایران (ICC2012) به همت پژوهشگاه هوافضا در شهریور ماه سال 91 و در سطح بین المللی برگزار شد. این مسابقات در دو کلاس استاندارد و آزاد و با ماموریت اصلی بررسی اتمسفر، تصویربرداری/فیلم برداری و بازگشت به محل معین طراحی شده بود. در این دوره از مسابقات دو مأموریت جانبی گسترش آنتن و فرود بر روی کیسه هوا نیز به عنوان مأموریت‌های جانبی تعریف شده بودند.

سومین دوره‌ی مسابقات کن‌ست ایران (ICC2013) به همت پژوهشگاه هوافضا (پژوهشکده سامانه های فضانوردی سابق) در شهریور ماه سال 92 برگزار شد. این مسابقات در دو دسته کلاسیک و حرفه ای و با 4 ماموریت با تغییراتی نسبت به سال های گذشته طراحی شده بود. دسته کلاسیک دارای دو مأموریت بررسی اتمسفر و تصویربرداری/فیلم برداری و دسته حرفه‌ای با دو مأموریت کپسول زیستی و بازگشت به محل معین تعریف شدند.

چهارمین دوره مسابقات کن‌ست ایران (ICC2014) به همت پژوهشگاه هوافضا (پژوهشکده سامانه های فضانوردی سابق)،‌ مهرماه سال 93 برگزار شد. به منظور ارتقای سطح مسابقات و همچنین با توجه به تجربه‌ی برگزاری دوره‌های پیشین، دوره‌ی چهارم مسابقات با تغییرات اندک نسبت به سومین دوره در دو دسته کلاسیک و حرفه ای و با 4 مأموریت طراحی شده است. دسته کلاسیک با مأموریت بررسی اتمسفر و تصویربرداری/فیلم برداری و دسته حرفه‌ای با دو مأموریت بازیابی محموله‌ی زیستی و بازگشت به محل معین تعریف شدند.

پنجمین دوره مسابقات کن‌ست ایران (ICC2016) به همت پژوهشگاه هوافضا و با حمایت مرکز ملی فضایی ایران، ‌در بهمن ماه سال 95 برگزار شد. یکی از تفاوت‌های اساسی برگزاری مسابقات امسال نسبت به سال گذشته در سیستم اوج‌دهی کن‌ست‌ها است.

در پنجمین دوره مسابقات کن‌ست، از بالگرد بدون سرنشین (مالتی روتور) به‌عنوان سیستم اوج‌دهی استفاده شد. این سیستم جهت انجام هر دو ماموریت مجهز شد و با داشتن سیستم کنترل پیشرفته، هم از جهت تسریع در انجام مسابقات، دقت بالا و ایجاد شرایط تقریبی یکسان برای تمامی شرکت‌کنندگان و هم از جنبه جذابیت هوافضایی استقبال زیادی به‌همراه داشت. همچنین جهت پشتیبانی بیشتر، بالن هوای‌داغ نیز در محل حضور داشت که در صورت بروز مشکل در سیستم اوج‌دهی یا سیستم رها‌ساز، به‌صورت دستی از بالن استفاده شود.