یک شرکت صنایع دفاعی در آمریکا دو پهپاد جنگی ارزان‌قیمت را در نمایشگاه‌ هوایی پاریس به نمایش می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ساخت و عملیاتی‌کردن پهپادهای Kratos XQ-222 Valkyrie و UTAP-22 Mako هر یک به ترتیب دو میلیون دلار و سه میلیون دلار هزینه برده و این میزان در مقایسه با بهای 100 میلیون دلاری برای عملیاتی کردن هر جنگنده سرنشین‌دار جالب توجه است.

پهپادهای جدید در جنگ‌ها به عنوان همراهان هواپیماهای جنگی سرنشین‌دار عمل خواهند کرد و به احتمال زیاد عناصر کلیدی در نخستین گروههای سامانه‌های جنگی بدون سرنشین‌ باشند.

شرکت "کراتوس"(Kratos) یک نهاد صنایع دفاعی بسیار بزرگ‌ واقع در سن‌دیه‌گو کالیفرنیاست و تخصص آن ارتباطات ماهواره‌ای، امنیت سایبری، جنگ‌افزارهای سایبری، ابزارهای الکترونیکی میکروموجی، دفاع موشکی و سامانه‌های جنگی است اما بارزترین محصول این شرکت پهپادهای هدف بوده است.

پهپاد Mako

 این شرکت همواره عرضه‌کننده این گونه پهپادهای هدف ارزان‌قیمت بدون‌سرنشین بوده که برای آزمایش کارآیی قدرت شلیک سامانه‌های تهاجمی گران‌قیمت ارتش ایالات متحده به کار می‌رفتند.

این شرکت دو پهپاد جدید خود را به گونه‌ای ساخته که به آسانی اوج می‌گیرند و عملکرد و تاکتیک‌های گریزپای هواپیماهای جنگنده دشمن را تقلید می‌کنند. در حالتی که این پهپادها مورد اصابت هواپیماهای جنگنده سرنشین‌دار قرار نگیرند، با چتر فرود می‌آیند و دوباره قابل استفاده هستند.

از آنجا که احتمالا از سامانه‌های هوایی به عنوان سپری برای هواپیمای سرنشین‌دار استفاده خواهد  شد، این پهپادها خطرهایی را به جان می‌خرند که هواپیماهای سرنشین‌دار و حتی سامانه‌های بدون سرنشین بسیار گران هم نمی‌توانند چنین خطرهایی را بپذیرند.

این پهپادها تحت پروژه "فناوری هواپیمای ارزان‌قیمت" (LCAAT) نیروی هوایی آمریکا ساخته‌ شده‌اند که هدف از آن، ساخت سامانه‌های هوایی فروصوت زیر سه میلیون دلار اعلام شده و شرکت Kratos موفق به انعقاد قرارداد با نیروی هوایی آمریکا در این زمینه شد.

پهپادهای جدید دارای طول شش متر و 8.8 متر  هستند و با هزینه دو میلیون و سه میلیون دلار آماده شده‌اند در حالی که هزینه عملیاتی‌ کردن یک جنگنده سرنشین‌دار F-35 حدود 120 میلیون دلار است. این امر امکان پشتیانی از هواپیماهای سرنشین‌دار را به آن‌ها می‌دهد و می‌توان ماموریت‌های ویژه‌ای را به این سیستم‌های بدون سرنشین محول کرد.

پهپاد Mako با طول بال 3 متر سریع‌تر از پهپاد Valkyrie است و سرعت آن هزار و 125 کیلومتر در ساعت (0.91 ماخ) اعلام شده در حالی که پهپاد Valkyrie  با طول بال 6.7 متر دارای سرعت هزار و 25 کیلومتر در ساعت (0.85 ماخ) است. هر دوی این پهپادها در میادین جنگ قادرند مستقل از هم عمل کنند.

فناوری Mako ، یک هواپیمای سرنشین‌دار را در آزمایش‌های پرواز همراهی کرده و قرار است سامانه Valkyrie  هم نیمه نخست سال 2018 اولین پروازش را صورت دهد.

این پهپادهای جنگی در نمایشگاه هوایی پاریس (29 خرداد تا 4 تیر) به نمایش گذاشته خواهند شد. این نمایشگاه، قدیمی‌ترین نمایشگاه صنایع هوایی جهان به شمار می‌آید که در سال 1909 میلادی پایه‌گذاری شده است.

پهپادهای جدید

یک پهپاد ساخت شرکت Kratos 

پهپادهای دیگر ساخت شرکت Kratos 

پهپادهای دیگر ساخت شرکت Kratos