معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت بازگشت به سنت‌ها مزیت‌های سرزمینی تغییر نگاه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده به عنوان یک سرمایه به‌جای تهدید، نحوه تعامل و ارزش‌گذاری بانک‌هاف ساختارهای قانونی برای کسب و کارهای فناورانه و حرکت جدی دانشگاه‌ها به سوی زمینه‌چینی برای کارآفرینی فناورانه در حقیقت منجر به شکل‌گیری اتمسفری جدید خواهد شد که اقتصاد دانش‌بنیان را تحقق خواهد بخشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این‌که هم‌گرایی حوزه‌های فناوری راه‌کار دست‌یابی به دانش تولید محصولات پیشرفته است، افزود: یی از چالش‌های بزرگ دانشگاه‌های کشور عدم ارتباط و جدا بودن دانشکده‌های مهندسی و پزشکی است در حالی‌که امروزه مرزهای میان علوم تغییرات بنیادین یافته و بسیاری از محدودیت‌های فناوری با از میان برداشته شدن حصارهای میان این علوم، رفع شده است.

ستاری، با تأکید بر این‌که تعامل و ارتباط میان دانشجویان، اساتید و پزوهشگران علوم مختلف توسعه‌ی فناوری را به‌همراه خواهد داشت، افزود: امروزه پروژه‌های مشترک فناورانه مبنای تولید محصولات و خدمات فناورانه است و با نگاهی به شرکت‌های بزرگ فناور داخلی و خارجی بزرگ و کوچک یا مستقر در پارک‌های علم و فناوری به کمک فارغ‌التحصیلان رشته‌های گوناگونب ه پیشرفت‌های درخور توجهی دست‌یافته‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به پیشرفت‌های چشم‌گیر فناوران کشورمان در فناوری‌های راهبردی از جمله فناوری نانو و زیست‌فناوری گفت: داروسازی کشور امروز به مدد شرکت‌های فناور و متخصصان این حوزه شرایط مطلوبی دارد به زوری‌که بیش از 98 درصد داروهای مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود. همچنین گام‌های خوبی در صادرات دارو به کشورهای اروپایی پیموده شده است که دریافت تأییدیه‌های محصول چند شرکت‌ دانش‌بنیان داخلی و عرضه در بازار مصرف روسیه در همین راستاست.

وی افزود: همچنین در حوزه‌ی تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است و در پرتونگاری، نقشه برداری مغز، پرینترهای سه‌بعدی و دیگر تجهیزات حوزه پزشکی اکنون محصولات کیفی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی به بازار عرضه شده است اما پزشکی توان‌بخشی و تجهیزات این حوزه نیازمند توجه جدی است تا فاصله‌هایمان در این حوزه را با دنیا کاهش دهیم.

ستاری، تسخیر بازار بکر و عظیم حوزه پزشکی کشورمان را مستلزم ورود و کار جدی شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه دانست و گفت: تمامی ابعاد پزشکی بازاری  بزرگ و بکر برای کشورمان است و این بازار را برای حضور سرمایه‌گذارها جذاب کرده است، اما کسب تجربه در این عرصه کار آسانی نیست و پای گذاشتن دانشگاه‌های کشور در مسیر تولید فناوری و محصولات این حوزه نخستین و مهم‌ترین گام محسوب می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری گفت: در حوزه غذا که یکی دیگر از حوزه‌های مهم و البته مغفول مانده در کشور است با همکاری وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌های غذا انجام شد که توانمندی شناسایی بیش از 300 سم جدید یکی از دستاوردهای آن است.

وی افزود: حوزه‌ی غذا حائز اهمیت بسیار بالایی است و معاونت علمی و فناوری به عنوان یک تسهیل‌گر با جلب حمایت دستگاه‌ها در این حوزه نیز زمینه‌ای ایجاد کرد تا این موضوع در اولویت قرار بگیرد که با امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت تمامی ظرفیت‌ و توانمندی‌ها برای توجه به این حوزه متمرکز شد.

ضرورت بازگشت به سنت‌ها و مزیت‌های سرزمینی

معاون علمی و  فناوری رییس‌جمهوری، در ادامه‌ی سفر به زاهدان با حضور در دانشگاه سیستان و بلوچستان با دانشگاهیان، پژوهشگران و کارآفرینان استان سیستان و بلوچستان به بحث و گفت و گو پرداخت.

ستاری، با تأکید بر این که باید برای حل مشکلات استانی یک راه‌کار تجاری وارائه شود گفت: چالش جدی آب در استان سیستان و بلوچستان نیز از این قائده مستثنی نیست و باید اقتصاد و بازار در ارائه یک طرح فناورانه جایگاه و نقش تعریف‌شده‌ای داشته باشند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به فراموشی سپرده‌شدن مزیت‌ها و نقاط قوت سرزمین ایران را حاصل تغییر رفتار از یک اقتصاد متکی به خود به اقتصادی وابسته‌ی پول نفت دانست و گفت: از صنایع دستی که به عنوان پیشانی تاریخ و فرهنگ این کشور به شمار می‌رود تا فرهنگ ریشه‌دار کارآفرینی همگی به واسطه‌ی درآمد بدون زحمت فروش نفت به دست فراموشی سپرده شد همچنین سرمایه‌گذاری جسورانه فرهنگی‌ست که از سالیان پیشین در میان بازاری‌های ما وجود داشته و امروزه با شکل و سازوکار امروزی‌تر مطرح می‌شود.

ستاری، راه عبور از شرایط اقتصادی کنونی و قرار گرفتن در مدار پیشرفت را بازگشت به سنت‌ها و توجه به نیروی انسانی خلاق و جوان دانست و گفت: بازگشت به سنت‌ها مزیت‌های سرزمینی تغییر نگاه به نیروی انسانی تحصیل‌کرده به عنوان یک سرمایه به‌جای تهدید، نحوه تعامل و ارزش‌گذاری بانک‌هاف ساختارهای قانونی برای کسب و کارهای فناورانه و حرکت جدی دانشگاه‌ها به سوی زمینه‌چینی برای کارآفرینی فناورانه در حقیقت منجر به شکل‌گیری اتمسفری جدید خواهد شد که اقتصاد دانش‌بنیان را تحقق خواهد بخشید.

ستاری همچنین در این نشست بیان کرد: مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه سیستان و بلوچستان با حمایت معاونت علمی و فناوری به منظور حمایت از طرح‌های فناورانه دانشگاهی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این استان به زودی کار خود را آغاز می‌کند.

بازدید از پارک علم و فناوری زاهدان

معاون علمی و فناوری رییسجمهوری همچنین با حضور در پارک علم و فناوری زاهدان از هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال مستقر در این پارک دیدن کرد و با آنان به گفت و گو پرداخت.

تجهیزات پزشکی، بیمارستانی، گیاهان دارویی، پلیمر و پتروشیمی، آبیاری، صنایع نرم، صنایع هوایی و هوانوردی از محورهای فعالیت‌ این شرکت‌های بودند.

به گفته محمدنبی شهیکی تاش رییس پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان، از سال 1391 برای حمایت، کمک به توسعه شرکت‌های دانش بنیان، ایده های نو و تاکید بر تجاری سازی در حوزه‌های انرژی های نو با تأکید بر باد و خورشید و امواج دریا، معدن و فراورده های معدنی غیر فلزی، کشاورزی با تأکید بر گیاهان دارویی، محصولات گرمسیری، موز و خرما و محصولات مقاوم به شوری و کم آبی و  شیلات و آبزی پروری کار خود را آغاز کرده است.

همچنینی تا پایان سال 95 ، 42 واحد فناور در حوزه‌های یاد شده به این پارک علم و فناوری راه‌یافته‌اند که اکنون بالغ بر 19 واحد موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیان شده‌اند