معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: رشد 60 درصدی تعداد خدمات ارایه شده از سوی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی یکی از دستاوردهای قابل توجه شبکه در زمینه توسعه ارایه خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص توسعه ارایه خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور گفت: رشد 60درصدی تعداد خدمات ارایه شده از سوی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و رشد 88درصدی درآمد این مراکز نسبت به سال 94، از دستاوردهای قابل توجه شبکه در زمینه توسعه ارایه خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور است.

و ی افزود: رتبه‌بندی جدید مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس ارزیابی عملکرد این مراکز در سال 95 اعلام شده است.

به گفته ستاری، تا پایان سال 95، 204 مجموعه آزمایشگاهی از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و شرکت‌های خصوصی سراسر کشور عضو قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بوده‌اند که از این بین، 185 مجموعه آزمایشگاهی در ارزیابی عملکرد سال 1395 شبکه شرکت کرده‌اند.

وی بیان کرد: سال گذشته مراکز عضو شبکه تقریباً یک میلیون و 600 هزار خدمت آزمایشگاهی به بیش از 50 هزار مشتری شامل پژوهشگران، دانشجویان و صنایع کشور ارایه کرده و درآمدی در حدود 752میلیارد ریال داشته‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: فعالیت باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی در زمینه جذب دانشجویان و اعضای هیئت علمی برای دریافت خدمات آزمایشگاهی از مراکز عضو شبکه را از عوامل مهم این رشد چشمگیر است.

ستاری، با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در همه استان‌های کشور آزمایشگاه عضو دارد، تصریح کرد: حدود 30 درصد اعضای شبکه از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، 40 درصد از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، 7 درصد از وزارت بهداشت و 7 درصد از وزارت جهاد کشاورزی و مابقی از سایر وزارت‌خانه‌ها هستند.

رییس مرکز ملی نخبگان با بیان اینکه از کل خدمات ارایه شده در سال 95، نزدیک به 900 هزار خدمت توسط بخش خصوصی، ارائه شده است، گفت: حدود 430 هزار خدمت توسط پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، 191هزار خدمت توسط دانشگاه‌های وزارت علوم و138 هزار خدمت توسط دانشگاه‌های وزارت بهداشت ارایه شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور شرکت‌های خصوصی ارایه کننده خدمات آزمایشگاهی در بین 20 رتبه اول شبکه حائز اهمیت است، اظهار کرد: در بین 20 رتبه اول شبکه، 5 مرکز از بخش خصوصی و 10 مرکز از وزارت علوم حضور دارند.