مردمی‌سازی علم و فناوری عنوان فراخوانی است که توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی منتشر شده است تا به زودی شاهد نفوذ و توسعه هر چه بیشتر علم و فناوری در جامعه باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نخستین فراخوان کارگروه مردمی سازی علم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی منتشر شد. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران مردمی سازی علم و فناوری را راهبردی مناسب برای توسعه جهت گیری تولیدات علم و فناوری کشور در راستای نیاز جامعه و کاربست آن برای ارتقاء کیفیت زندگی مردم می داند. در وافع دیدگاه صندوق از طرح مردمی سازی علم رشد، تعالی و کمال انسان است. 

همچنین از دیگر اهداف صندوق تقویت زیر ساخت های علمی و فناوری جامعه در جهت افزایش آگاهی و سرمایه های اجتماعی و علمی جامعه است. انتشار این فراخوان نیز به دلیل ایجاد تعامل سازنده و پویا بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از یک سو و جامعه از سوی دیگر می تواند اثر بخش باشد. همچنین ایجاد ارتباط انجمن های مردم نهاد، موسسات اجتماعی مردمی و آحاد جامعه می تواند راهکاری اثر بخش و ارزان برای پاسخ به نیازهای جامعه و توانمند سازی مردم برای مشارکت در حل مشکلات کشور و توسعه فرهنگ و ارتقای سطح زندگی در جامعه باشد. 

 بنابراین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و همچنین پژوهشگران کشور دعوت می کند تا با مراجعه به سامانه طرح های پژوهشی صندوق به نشانی   rtms.insf.org  طرح های مفید و موثر پیشنهادی خود را حداکثر تا پایان مرداد ماه سال 1396 ارسال کنند. مردم و حفاظت از محیط زیست، اقتصاد خانواده، سبک زندگی با تاکید بر سلامت، کیفیت و معنویت، مدیریت خانواده با تاکید بر شناخت استعدادها و مدیریت استعدادهای فرزندان و نقش و اهمیت سرمایه های انسانی و اجتماعی در توسعه و پیشرفت جوامع و استفاده بهینه از آب، مواد غذایی، منابع ملی و کاهش تلفات در اسراف عناوین پیشنهادی طرح های پژوهشی هستند.