حتما تا به حال کلمه #AR به گوشتان خورده است. این کلمه که مخفف Augmented Reality است تلاش می نماید تا تصاویر، اشیا و #موجودات دیجیتال  را از طریق لنز دوربین ها و همچنین صفحات نمایشگر به دنیای حقیقی پیرامون ما بیفزاید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، می توان کاربردهای زیادی را برای چنین #تکنولوژی متصور شد، و به همین دلیل است که شرکت های بزرگی چون #مایکروسافت و #گوگل سالها در تلاش بوده اند تا این تکنولوژی را بپرورانند، بدین ترتیب که مایکروسافت دستگاه #هولولنز (HoloLens) خود را که وسیله ای برای لمس و مشاهده هرچه بهتر این تکنولوژی است بارها به بهانه های مختلف به نمایش گذاشته و گوگل نیز در تلاش بوده است تا از طریق پلتفرم #تانگو (Tango) خود جایگاهی برای خود در این حوزه پیدا کند، اما تا به امروز موفقیت چشمگیری نداشته است❗️

اما در هفته های پیش شاهد بودیم که یکی دیگر از غول های تکنولوژی یعنی #اپل نیز به طور رسمی با معرفی پلتفرم ARKit وارد این رقابت شد. با استفاده از امکانات این پلتفرم، توسعه دهندگان اپلیکیشن ها می توانند با دردسر کمتری به نسبت سایر پلتفرم‌های مشابه، اپلیکیشن های واقعیت افزوده خود را برای پلتفرم #iOS ایجاد نمایند. اما چه چیزی موجب شده است تا اپل تصور کند می‌تواند کاری که سال هاست #گوگل در انجام آن چندان موفق نبوده است انجام دهد❓

✏️ پاسخ در تفاوت بنیادین زیر ساخت های لازم برای این دو پلتفرم است. پلتفرم تانگو به گونه ای طراحی شده است تا دستگاه هایی بتوانند از آن بهره ببرند که از لحاظ سخت‌افزاری قابلیت های ویژه ای را دارا باشند، برای مثال دوربین های اضافی بر روی دستگاه هایی که تانگو را ساپورت می نمایند قرار دارند تا اطلاعات مربوط به عمق را ثبت کنند. همین مساله موجب شده است تا دستگاه های نسبتا کمی که توسط شرکت هایی مانند #ایسوس و #لنوو با این قابلیت ساخته شده اند بتوانند خیلی دقیق کار خود را انجام دهند. اما به علت همین محدودیت ها، استقبال عموم از این پلتفرم زیاد نبوده است و اپلیکیشن های محدودی نیز برای این پلتفرم توسعه یافته اند.

 اما اپل رویکرد دیگری را برگزیده است و آن هم استفاده از تعداد بسیار زیاد دستگاه های iOS موجود در بازار به عنوان بستری برای ایجاد بزرگ ترین پلتفرم AR حال حاضر در دنیا می باشد، به این صورت که دستگاه های #آیفون و #آیپد موجود در بازار می توانند به راحتی از قابلیت های این پلتفرم و همچنین اپلیکیشن هایی که برای آن ایجاد خواهد شد استفاده نمایند. کاری که تانگو به صورت سخت‌افزاری انجام می دهد، در ARKit با استفاده از #الگوریتم های نرم افزاری انجام خواهد گرفت و شاید گفته شود که دقت آن پایین تر خواهد بود، ولی سوال اینجاست که آیا بازار هدف اپل که مصرف کننده های عادی می باشد، مادامی که نیازشان بدون مشکل برطرف شود اهمیتی به این مساله خواهند داد.

#اپلیکیشن هایی که در حال طراحی برای این پلتفرم از سمت سازمان های بزرگی چون #IKEA می باشد نشان دهنده این مساله است که توسعه دهندگان به پتانسیل این پلتفرم پی برده اند و در حال برنامه ریزی برای بهره برداری از آن می باشند.

سوال دیگری که برای بسیاری ایجاد شد این بود چرا اپل با توجه به شایعات موجود، ابتدا دستگاه و یا عینک AR خود را به بازار نداد تا بعد از آن به فکر ایجاد پلتفرمی مبتنی بر واقعیت افزوده بیفتد

به نظر می رسد برای یافتن پاسخ این سوال لازم است افراد سابقه نه چندان درخشان Google Glass را مشاهده نمایند که هر چند دستگاهی متفاوت با بازاری متفاوت بود، اما هیچ وقت نتوانست دوره گذار خود را به سمت یک محصول عامه پسند طی کند و یکی از دلیل آن هم نبود اپلیکیشن مناسبی برای نمایش توانایی های آن بود، مساله ای که اپل از آن آگاه است و سعی دارد ابتدا با ایجاد این پلتفرم، این مشکل را حل کرده و سپس محصول خود را به بازار عرضه نماید.

حال باید منتظر بود و دید که با انتشار رسمی این پلتفرم سرنوشت آن و همچنین سرنوشت حوزه واقعیت افزوده به چه صورت خواهد بود