رهبران نوآور می‌دانند که نوآوری ناگهانی اتفاق نمی‌افتد، بلکه مستلزم یک تعهد زمانی طولانی است. درنتیجه مدیران نوآور می دانند که باید منابع مالی و انسانی بیشتری به فعالیت‌های نوآورانه اختصاص ‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گوگل برای تقویت این فلسفه درون سازمان، از قاعده ی 20 درصد استفاده می‌کند به این معنا که مهندسان شرکت را تشویق می‌کند تا 20 درصد زمان کاری (یک روز کاری در هر هفته کاری) را به کار روی پروژه ی شخصی خود اختصاص دهند. حتی مدیران رده‌بالای گوگل (مانند برین، پیج و اشمیت) هم سعی می‌کنند به این قاعده پایبند باشند. مدیر تعیین نمی‌کند که این زمان چگونه باید صرف شود، اما این پروژه باید به تصویب رسیده باشد و در نهایت هم افراد باید در برابر این مدت‌زمان پاسخگو باشند. ازآنجا که این پروژه‌ها باید مستند و دارای گزارش باشند، خودبه‌خود یک سازوکار به اشتراک‌گذاری ایده‌ها درون شرکت شکل می‌گیرد.

پروژه‌های موفق بسیاری در گوگل از دل این قاعده ی 20 درصد متولد شده‌اند که برای نمونه می‌توان به جی‌میل، گوگل نیوز، اَدسِنس(سرویس تبلیغات زمینه‌ای گوگل) و اورکات اشاره کرد.

تقریباً منشأ نیمی از محصولات جدید گوگل در سال های اخیر، همین پروژه‌های تعریف‌شده بر مبنای قاعده ی 20 درصد است!

این قاعده ی 20 درصدی، آشکارا این پیام را از مدیریت به تمام سازمان منتقل می‌کند که همه‌ی افراد سازمان می‌توانند و باید نوآور باشند.

پی نوشت: سایر شرکت های نوآور نیز قاعده های مشابهی برای این منظور دارند برای نمونه می توان به قاعده  Pet project شرکت تری ام نام برد که در قالب آن هر فرد باید یک پروژه شخصی داشته باشد و اجازه دارد 15 درصد زمان کاری خود را به آن اختصاص دهد. یا شرکت پروکتر اند گمبل قاعده 25 درصد را در این زمینه وضع نموده است.