تجهیزات آزمایشگاهی صنایع نفتی، لازمه مهمی برای بهبود کارایی سامانه‌ها در برداشت به شمار می‌روند و برهمین اساس یک از شرکت‌های فناور کشومان با ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مرتبط این حوزه خدمات اندازه‌گیری‌های خواص سنگ و سیال مخزن و آنالیز داده‌های مرتبط را ارائه می‌‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شاید بیش از هر ضرورت دیگری بتوان بر تجهیزات آنالیز و آزمایشگاه‌های کارآمد برای بالا رفتن کارایی در صنعت نفت اشاره کرد. ضرورتی که این روزها با حرکت شرکت‌های فناور داخلی در مسیر ساخت تجهیزات آزمایشگاهی کیفی این حوزه، به تحقق رسیده است.

مدیرعامل پترو اهورا، یکی از شرکت‌های فعال این حوزه بیان می‌کند: ساخت انواع مختلف تجهیزات آزمایشگاهی برای صنایع نفت و گاز و ارائه خدمات اندازه‌گیری‌های خواص سنگ و سیال مخزن و آنالیز داده‌های مرتبط، مسیری است که این شرکت آغاز کرده است و راه‌حل‌های عملی برای بهینه‌سازی عملکرد مخزن و بهبود تولید نفت و گاز از مخازن را ارائه می‌دهد.

ارائه خدمات مهندسی نفت

حسین دهقانی، با اشاره به انجام فعالیت‌هایی که منجر به طرح توسعه اصلی میدان  در صنعت بالادستی نفت و گاز از پیش می‌شوند، گفت: طرح توسعه اصلی میدان اطلاعاتی متداول از چند چاه شامل طرح‌های حفاری، برای آینده تولید از مخزن و چاه‌هایی که قابلیت اعمال طرح توسعه میدان توسط این شرکت برنامه‌ریزی می‌شود.

این فعال فناور، از زمینه‌های فعالیت فناورانه با همکاری دانشگاه‌ها و صنایع به عنوان یکی از ضرورت‌های ارتباط میان صنعت و دانشگاه یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: فارغ التحصیلان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز را طراحی و بومی‌سازی کرده و در زمینه مطالعات جامع در زمینه بالادستی صنعت نفت نیز فعالیت می‌کنند.

به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی صنایع نفت، بخش قابل توجهی از اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که ظرفیت‌های خود را در مسیر کسب دانش هدایت کرده‌اند، با فعالیت در شرکت‌های فناور به مرحله عمل می‌رسد اما برای تحقق این کار، می‌بایست راه کار فناورانه در دانشگاه‌ها هموار شود.

دهقانی، ایجاد بازاری مناسب برای شرکت‌های فناور فعال در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی را مستلزم حرکت شرکت‌های فناور به سوی کسب استانداردها و پیش‌نیازهای لازم برای ورود به بازار یبن‌المللی دانست و گفت: بازار رقابتی امروز در عرصه تجهیزات نفت و پتروشیمی، انرژی و دیگر حوزه‌ها بر اساس استانداردهای جهانی و مزیت‌های قیمتی پیش می‌رود و بر همین اساس ضمن ایجاد زمینه برای معرفی دستاوردهای شرکت‌ها، تلاش برای تولید محصولات مطابق با استانداردهای ساخت محصول تنها راه حضور در عرصه رقابت خواهد بود.