تولید فاکتورهای رشد در داخل کشور سبب گسترش و توسعه فن‌آوری تولید پروتئین‌های نوترکیب و ایجاد فرصت‌های اشتغال به‌ویژه برای متخصصین می‌شود؛ کاری که یکی از شرکت‌های فناور داخلی در مسیر آن قدم گذاشته است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال‌های اخیر مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های متعددی در ایران در بخش‌های مختلف علوم زیستی از جمله علوم سلول‌های بنیادی به تحقیق و پژوهش مشغول شده‌اند. این امر موجب توسعه این علوم در ایران شده است؛ اما همواره یکی از دشواری‌های پژوهش در حیطه علوم زیستی تهیه مواد آزمایشگاهی بوده است.

به گفته مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور این حوزه، تهیه مواد آزمایشگاهی به دلیل قیمت‌های گزاف و نیز مشکلات واردات از خارج از کشور همیشه یکی از گلوگاه‌های پژوهش‌های زیستی بوده و توسعه این دانش‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

محمدرضا قرائتی با بیان این‌که فاکتورهای رشد یک دسته از موادی که در پژوهش‌های سلول‌های بنیادی کاربرد ویژه‌ای دارندگفت: این فاکتورها به‌صورت طبیعی در بدن موجودات زنده یافت شده و عملکرد آن‌ها شامل القاء رشد سلولی، تکثیر، ترمیم و تمایز سلولی است.
به گفته‌ این فعال فناور، فاکتورهای رشد در تنظیم طیفی از فرایندهای سلولی مؤثر هستند و به‌عنوان مولکول‌های پیام‌رسان بین سلول‌ها نیز عمل می‌کنند.

اما تأمین فاکتورهای رشد یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها در عرصه تحقیقات سلول‌های بنیادی است که با به‌کارگیری فناوری زیستی می‌توان پروتئین نوترکیب گران‌قیمت و پرمصرف در کشت سلول‌های بنیادی را با هزینه‌ای نازل‌تر در کشور تهیه کرد.

مدیرعامل رویان زیست تک‌پژوه تأمین و تولید محصولات بیولوژیک را گامی برای فراهم شدن امکان عرضه محصولات و خدمات این عرصه می‌داند و ادامه می‌دهد: با این کار نخست رفع وابستگی تحقیقات و توسعه علوم زیستی به‌ویژه سلول‌های بنیادی کشور به این فاکتورها کمک می‌شود و دوم با پایین آوردن هزینه‌های مربوط به خرید فاکتورهای رشد به تحقیقات سلول‌های بنیادی و کاربرد آن کمک می‌شود.

قرائتی با اشاره به این‌که مراکز بیشتری امکان انجام پژوهش‌های حوزه سلول‌های بنیادی را پیدا می‌کنندگفت: برای این کار، کیفیت مهم است و پروتئین‌ها در زمان مناسب و تحت شرایط استاندارد با پشتیبانی فنی و ضمانت کیفیت پروتئین از سوی تولیدکننده عرضه می‌شود.
این فعال فناور، نتیجه‌ی این تلاش‌ها را اطمینان پژوهشگرانی دانست که از پروتئین‌های نوترکیب با بهترین کیفیت در پژوهش‌هایشان استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی این فعال فناور، تولید فاکتورهای رشد در داخل کشور علاوه بر مزایای فوق سبب گسترش و توسعه فن‌آوری تولید پروتئین‌های نوترکیب در ایران شده و فرصت‌های اشتغال به‌ویژه برای متخصصین فراهم می‌کند.

اما رشد صنعت داخلی از مزایای دیگری است که قرائتی به آن اشاره کرده و می‌افزاید: به دلیل ارزش‌افزوده بالا در این صنعت درآمد قابل‌توجهی برای شرکت‌های تولیدکننده حاصل می‌شود و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه محصولات زیستی تسهیل می‌شود.

با توجه به رشد سالیانه حدود 7 تا 8 درصد بازار جهانی فروش محصولات مرتبط با کشت سلول شامل محیط‌های کشت،‌ سرم و فاکتورهای رشد می‌توان به صادرات محصولات و گسترش بازارهای جهانی محصولات تولید داخل نیز اندیشید.

به گفته‌ی این فعال فناور، شرکت رویان زیست تک پژوه تا کنون بیش از 20 پروتئین پرمصرف نوترکیب را تولید و عرضه کرده است   توانسته است بخشی از وابستگی ایران را برای تهیه این مواد به خارج از کشور برطرف کند.

قرائتی با اشاره به مزیت کیفی و قیمت عرضه این محصولات نسبت به نمونه‌های خارج گفت: عرضه این محصولات با قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های وارداتی هزینه‌های پژوهش را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

مدیرعامل زیست‌ تک‌پژوه با تأکید بر این‌که حمایت از مراکز تولیدکننده‌ی محصولات دانش‌بنیان زمینه‌ساز توسعه‌ی فناوری‌ این عرصه خواهد شد، افزود: بدیهی است این امر امکان انجام تحقیقات گسترده‌تر در ایران را فراهم آورد و موجب می‌شود تا مراکز پژوهشی بیشتری در تحقیقات در حوزه علوم زیستی فعال شوند.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها باید روی زمینه پشتیبانی محصولات فعال شوند به طوری ‌که با برعهده‌گرفتن پشتیبانی فنی محصولات خود تولیداتی را با ضمانت کارایی لازم در اختیار پژوهشگران قرار دهند.

دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.