تهیه و تولید فرآورده‌های سلولی که می‌توانند در درمان بیماری‌های پوستی، عروقی و آرتروز مؤثر باشند جزو دستاوردهای یکی از شرکت‌های فناور حوزه سلول‌های بنیادی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پزشکی بازساختی طی سال‌های اخیر جای خودش را میان روش‌ها و فناوری‌های عرصه سلامت باز کرده است. سلول‌های بنیادی به کمک پزشکی می‌آیند و درمان را با ساختاری نو و مبتنی بر فناوری، کارآمدتر می‌سازند. برهمین اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با توجه به رشد روزافزون و استقبال بسیار خوب از سوی بیماران، پژوهشگران و پزشکان، پا به این عرصه گذاشته است.
ناصر اقدمی، تحقیقات گسترده در حوزه سلول‌های بنیادی، فناوری نانو و زیست‌فناوری را پشتوانه‌ای مهم برای فعالیت‌های این شرکت عنوان کرده و ادامه می‌دهد: پروژه‌های این شرکت که عموماً در تعامل با 3 حوزه فناوری یادشده تعریف می‌شوند، آینده‌ی کشور را در تولید جدیدترین نسل از محصولات سلول‌های بنیادی تضمین خواهند کرد، بنابراین به فناوری توجهی ویژه داریم.

به گفته‌ی مدیرعامل سل تک‌فارمد مزستروسل، مرنیودرم‌ سل، لیپووس سل، ریکالرسل و منیوسل 4 محصول عمده‌ی این شرکت فناور هستند که در دومین جشنواره سلول‌های بنیادی به نمایش در‌می‌آید.

این فعال فناور درباره‌ی مزستروسل بیان می‌کند این فرآورده‌ی سلولی حاصل فرآوری و کشت سلول در شرایط استریل استوحاوی سلول‌های زنده استرومایی مزانشیم کشت‌شده‌ی بافت مغز استخوان خود بیمار است.

محصول رنیودرم‌سل فرآورده‌ی سلولی دیگری است که اقدمی درباره آن می‌گوید: این محصول حاوی سلول‌های زنده فیبروبلاست کشت‌شده‌ مشتق از لایه درم پوست خود بیمار است که برای تولید این محصول ابتدا از پوست ناحیه پشت گوش بیمار نمونه‌ کوچکی گرفته می‌شود. سپس سلول‌های فیبروبلاست با روش‌های آنزیمی از نمونه پوست جدا شده و در محیط‌ کشت استاندارد تکثیر داده می‌شوند.

لیپوسل نوع دیگری از تولیدات سلولی است که از چربی بیمار مشتق می‌شود و به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت فناور، مخلوطی از سلول‌های پره آدیپوسیت، سلول‌های مزانشیم، سلول‌های پیش ساز اندوتلیال، لنفوسیت B ،Tو ماکروفاژهای بافت چربی است.

 ریکالرسل یک فرآورده‌ی سلولی هستند که همچون دیگر محصولات یادشده، حاصل فرآوری سلولی در شرایط استریل بوده و از پوست بیمار جدا می‌شوند. این محصولات در درمان بیماری‌های چون ویتیلیگو (لک و پیس)، نارسایی قلبی، استئوآرتریت (آرتروز) و بیماری‌های پوستی کاربرد دارند.

مدیرعامل این شرکت فناور، تکمیل تحقیقات سلولی و بالینی سلول‌های بنیادی و روش های درمانی را مستلزم توجه به استانداردهای جهانی می‌داند و می‌افزاید: راه انداختن اقتصاد مبتنی بر سلول های بنیادی در ایران درجهت تکوین درمانهای مربوط به هر شخص برای بیماران هدفی است که امیدواریم با زمینه‌های ایجاد شده در کشور محقق شود.

دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.