سوألی که می‌تواند برای شما به عنوان یک فرد تحصیل کرده و صاحب ایده مطرح باشد این است که چطور می‌شود یک شرکت دانش‌بنیان ثبت کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سوألی که می‌تواند برای شما به عنوان یک فرد تحصیل کرده و صاحب ایده مطرح باشد این است که چطور می‌شود یک شرکت دانش‌بنیان ثبت کرد؟ آیا از ابتدا باید برای ثبت شرکت به این عنوان در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اقدام کرد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در هنگام ثبت شرکت، هیچ تفاوتی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر شرکت‌ها نبوده و مراحل ثبت شرکت باید به صورت عادی و طبق روال در اداره کل ثبت شرکتها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، طی شود.

بنابراین اشخاص حقیقی ابتدا باید به صورت حقوقی شرکت خود را در سامانه www.ilenc.ir، ثبت کنند و پس از دریافت شناسه ملی شرکت (به عنوان یک شخص حقوقی) از این سامانه، می‌توانند با مراجعه به سایت www.daneshbonyan.ir وارد فرایند ثبت‌نام و ارزیابی شرکت‌ها شوند.

سپس مطابق با آئین‌نامه‌ها و قوانین مصوب در کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، مراحل احراز صلاحیت به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای طی می‌نمایند.

وجود عنوان دانش‌بنیان در نام ثبتی و یا اساسنامه شرکت، موجب دانش‌بنیان شدن شرکت نخواهد بود و می‌بایست همانند دیگر شرکت‌ها اطلاعات خود را در سامانه reg.daneshbonyan.ir وارد کرده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

شایان ذکر است که شرکت‌هایی که قسمتی از سهام آنها متعلق به شخص حقیقی با تابعیت غیر ایرانی هم باشد، می‌توانند فرایند دانش‌بنیانی شرکت را بدون مشکل انجام دهند.