در استان سمنان به ازای هر 10 چادر عشایر ی یک پنل خورشیدی توزیع می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، داریوش طاهری (مدیر توزیع برق شهرستان گرمسار) روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای خرید و راه اندازی هر پنل خورشیدی 500 هزار تومان و در مجموع 30 میلیون تومان اعتبار هزینه می شود که این فرمانداری آن را برای افزایش رفاه عشایر به صورت رایگان توزیع می کند.

وی ذخیره برق هر پنل خوشیدی را 10 ساعت اعلام کرد و گفت: این پنل ها امکان روشنایی هشت تا 10 لامپ پنج وات، شارژ تلفن همراه و در صورت صرفه جویی امکان تامین برق وسایل سرمایشی وگرمایشی را دارد.

 وی خاطرنشان کرد : تهیه این تعداد پنل خورشیدی تولید برق گامی مثبت برای ارائه خدمات بهتر به 550 خانوار عشایر شهرستان گرمسار است که آنان تاکنون برای تامین برق و سرویش بهداشتی و حمام با مشکل مواجه بوده اند.

فرماندار گرمسار با اشاره به این که عشایر این شهرستان با 20 هزار راس دام سبک ، رتبه نخست استان سمنان را به خود اختصاص داده است، افزود: عشایر مهم‌ترین رکن ایجاد امنیت غذایی در کشور هستند و این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان یه آنان است.

ظرفیت های دامی شهرستان گرمسار حدود 150 هزار راس دام سبک، 16 تا 30 هزار راس دام سنگین و حدود 2 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه مرغ گوشتی در سال است.

150 مرکز عرضه فرآورده های خام دام زیر پوشش دامپزشکی، یک کارخانه تولید داروهای دامی، یک واحد تولیدی فراورده های لبنی، یک پایانه بسته بندی تخم مرغ، مزرعه پرورش شتر مرغ، سه کشتارگاه صنعتی طیور، یک کشتارگاه صنعتی و 2 کارخانه تولید خوراک دام و طیور از جمله ظرفیت های شهرستان گرمسار در بخش دامداری است.

2.  مدیر عامل شرکت برق استان ایلام از واگذاری دو هزار و ۴۲۵ پنل خورشیدی قابل حمل به عشایر ایلام خبر داد.

هادی شیرخانی (مدیرعامل شرکت توزیع برق استان) افزود: متاسفانه به دلایل گوناگون تحویل این سامانه ها به طول انجامید ولی در نهایت با همکاری شرکت توانیر پنل های خورشیدی به دست ما رسید و در بین عشایر محترم استان توزیع شد.
   وی تصریح کرد: عشایر محترم فقط ۱۵ درصد قیمت تمام شده این محصول را پرداخته اند و ۸۵ درصد آن توسط وزارت نیرو تامین شده است. این سامانه قابل حمل خورشیدی به گونه طراحی شده که حمل آن به ویژه برای عشایر کوچ رو بسیار ساده باشد و با شارژ کامل دستگاه ذخیره این سامانه توسط تابش آفتاب می تواند تا ده  ساعت دو لامپ LED را روشن کنند و همچنین قابلیت استفاده برای شارژ نلفن همراه را  نیز دارد.

3.  مجری پروژه‌های انرژی‌های تجدید پذیر شرکت برق خراسان شمالی از اجرای طرح پایلوت اهدای پنل‌های خورشیدی به عشایر استان خبر داد.

اسماعیل حسین پور (مجری پروژه‌های انرژی‌های تجدید پذیر خراسان شمالی): به‌منظور عقد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل عشایر استان پیرامون تأمین نیازهای ضروری برق عشایر، اهدای پنج پکیج خورشیدی به عشایراستان انجام شد.

   حسین پور با اشاره به این‌که این اقدام به‌صورت پایلوت انجام‌شده است، گفت: با توجه به این‌که مصوبه هیئت‌وزیران به ارائه خدمات به عشایر همچون جوامع شهری و روستایی تأکید داشته، شرکت توزیع برق با اجرای این طرح، سعی دارد برق‌رسانی به عشایر را نیز مانند سایر مشترکان برق، اجرایی کند.

وی با بیان این‌که سیار بودن عشایر امکان برق‌رسانی به شیوه‌های معمول را ناممکن می‌کند تصریح کرد: درعین‌حال، برخوردار بودن و دسترسی دائم عشایر به منبع عظیم انرژی خورشیدی، شرایط نصب پنل در حوالی محل زندگی آنان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این‌که برق‌رسانی به شیوه خورشیدی به دو هزار خانوار عشایری استان تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌شده است، بیان کرد: در مرحله نخست و به‌منظور تست پنل و باتری‌ها، پنج پکیج خورشیدی به عشایر اسفراین اهدا شد.

این مسئول تصریح کرد: ۳۰ هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی در قالب پنج هزار خانوار و ۳۷۰ طایفه، جزو جمعیت عشایراستان به شمار می‌رود که شرکت توزیع برق برای تأمین برق خورشیدی آنان متعهد شده است.

مجری پروژه‌های انرژی‌های تجدید پذیر شرکت برق خراسان شمالی افزود: مقررشده ۱۵ میلیارد ریال از اعتبار این پروژه از طریق استان و ۱۷ میلیارد ریال از سوی وزارت نیرو تأمین شود، پنل‌ها به‌صورت رایگان به عشایراستان اهدا می‌شود.

   حسین پور گفت: پنل‌های ۴۰ واتی به همراه باتری ذخیره‌ساز انرژی، برای تأمین برق روشنایی، دستگاه‌های صوتی و تصویری و شارژ تلفن‌های همراه عشایر کاربرد دارد.