معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‎وگویی به بررسی و پیش بینی بازارکار در سال 96 پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، گزیده‌ای از مصاحبه عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بازار کار در ذیل آمده است:

برای ما قابل انتظار است که سهم گروه جوانان و فارغ التحصیلان در افزایش نرخ مشارکت، بالا باشد. کمااینکه در سال 1395 معادل 75 درصد کسانی که در بازار کار شاغل شدند، دانش آموخته دانشگاهی بودند. 67 درصد کسانی هم که شاغل شدند، زنان بودند که این عدد، قابل اعتناست. در آینده نیز همچنان قابل انتظار است که این روند ادامه داشته باشد. معمولا در دوره های پس از رکود، سهم اشتغال زنان افزایش می یابد و ما شاهد بودیم که در ایران هم این اتفاق رخ داد.

اکنون 85 درصد اشتغال کشور در بخش بنگاه های خرد و کوچک وجود دارد که انتظار داریم بنگاه های بزرگ ما هم به حالت نزدیک به مطلوبی برسند و به ویژه در حوزه اتصال به بازارهای جهانی این اتفاق بیفتد. در غیر این صورت معنایش این است که کیک اقتصاد ما بزرگ نشده و تنها در حال جابه جایی  سهم ها میان بخش ها و رشته فعالیت ها هستیم. همچنین انتظار ما این است که اتصال به بازار جهانی و بزرگ شدن کیک اقتصادی از طریق فقط بخش انرژی نباشد، بلکه بخش های دیگر هم سهیم باشند.

پیش بینی ما این است که حدود 150 هزار نفر را در بخش کارورزی و 200 هزار نفر را در بخش مشوق های بیمه ای کارفرمایی در صورتی که به استخدام دربیایند پوشش بدهیم اما این پیش بینی را داریم که اگر عدد از این هم بالاتر رفت، دولت محدودیتی نداشته باشد و این آمادگی هم وجود دارد که فراتر از برنامه را پوشش دهیم.

هدف گذاری برنامه ششم توسعه برای سال 1396 ایجاد بیش از 950 هزار شغل است. بنابراین هدف این است که به این میزان ایجاد شغل برسیم. براساس تجربه ای که در سال گذشته داریم بیش از 1.1 میلیون نفر در امسال وارد بازار کار خواهند شد و بر اساس تجربه ای که در سه ماهه نخست امسال داریم می توانیم بگوییم میزان اشتغال ما نسبت به جمعیتی که وارد بازار کار می شوند عقب است.

فرض ما این است که روند جاری ایجاد اشتغال در اقتصاد کشور همان روندی است که در سال های گذشته دنبال شد؛ یعنی گشایشی که در اقتصاد ایجاد شد و خروج ما از رکود و موارد دیگر باعث شدند سالانه حدود 700 هزار اشتغال داشته باشیم. ما با نگاه بدبینانه فکر  می‌کنیم حدود 500 هزار اشتغال از طریق ظرفیتی که رشد اقتصادی ایجاد می کند و ظرفیت های بخش هایی مثل اشتغال غیررسمی و بخش های خدماتی مانند سال های گذشته ایجاد خواهد شد و مابقی آن از طریق برنامه های مداخله ای که ما داریم می کنیم تامین شود. بخشی از آن هم از طریق مشوق بیمه کارفرمایی یا ایجاد فرصت های شغلی در رسته های مختلف است.

متن کامل این مصاحبه را می‌توانید در شماره 229 تجارت‌فردا که اکنون در بازار مطبوعات در دسترس است بخوانید.