در آینده ای نزدیک، هند سومین اکوسیستم بزرگ استارت آپی دنیا را خواهد داشت اما به همراه ضعف درمیزان نوآوری های موفق.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، بازار استارت آپ های هند در چهار سال اخیر، با رشد قابل توجهی مواجه شده است اما طبق گزارشی از IBM، نود درصد از این استارت آپ ها در پنج سال اول عمر خود، شکست میخورند و مهمترین دلیل این شکست، ضعف در نوآوری این استارت آپ هاست و به اعتقاد سرمایه گذاران، استارت آپ های هند  در بکارگیری از تکنولوژی های نو و مدل های کسب و کارمنحصر به فرد بسیار عقب هستند.

همچنین، کمبود نیروی انسانی ماهر، سرمایه، منتوریک حرفه ای و اخلاق کسب و کار ضعیف علل دیگر شکست این استارت آپ ها می باشد.

همانند ایران، اکثر استارت آپ ها در هند، ایده های موفق جهانی را تقلید کرده ونیازهای محلی خود را براساس آن بیزنس مدل ها، پاسخ میدهند ، همانند Ola به جای Uber، Flipkart به جای Amazon و Gaana به جای Spotify ( مشابه  اسنپ، دیجی کالا، تخفیفان...) و در عین حال هند استارت آپ هایی در سطح کلان همانند گوگل، فیس بوک و توئیتر را نیز ندارد.

تقریبا از سال 2015، بالغ بر 1503 استارت آپ به دلیل "کپی  از مدل های کسب و کار غربی" و همچنین "کمبود سرمایه " از بین رفته اند. با وجود آنکه دولت هند برنامه های متعددی برای حمایت از استارت آپ ها ارائه میکند و شتابدهنده های زیادی نیز فعالیت میکنند، اما کمبود نوآوری ، قطعه گمشده پازل این اکوسیستم است. هم چنین ضعف در کیفیت نیروی انسانی که ریشه در سیستم آموزشی هند دارد که باعث میشود بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان ، صلاحیت استخدام را هم نداشته باشند. در نتیجه ، استارت آپ های هند بیشتر شبیه دنبال کنندگان استارت آپ های آمریکا هستند، انچه که امروز در امریکا رخ میدهد، فردا در هند دیده میشود که ممکن است در برخی زمینه ها مثبت باشد، اما در بسیاری از موارد منجر به شکست خواهد شد.

در عین حال، حضور فرهنگ استارت آپی، اقتصاد باز و وجود بازار محلی بزرگ از مزایای هند برای استارت آپ ها به شمار می رود که به نظر من این نتایج این تحقیق تا حد زیادی راجع به بازار ایران نیز صدق خواهد کرد.