باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس‌آباد تهران واقع شده‌است. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه بنا شده است. قرار است باغ کتاب تهران پس از تکمیل، به عنوان یک نمایشگاه کتاب دائمی در چهارفصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد.

از جمله اهداف باغ کتاب عبارتند از:

ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرّح و آرام. • ایفای نقش به عنوان یک هماهنگ کننده در فرایند تولید و انتشار. • ارتقای استانداردهای تولید و نشر. • افزایش تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نشر. • ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر. • دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلام و ایران و انقلاب اسلامی. • حضور مؤثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب.

در رویدادهای ویژه مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب، می‌توان با برپا کردن چادرهای نمایشگاهی، بخش‌هایی از محوطه باغ را نیز به فضای نمایشگاهی اضافه کرد.

این فضا می‌تواند در حالت عادی روزانه ۳۰هزار نفر و در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استفاده از فضاهای اطراف، تا ۵۰۰ هزار نفر را پاسخگو باشد.

آدرس1: میدان ونک، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی، باغ کتاب ‏تهران
آدرس2 : برگزار شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزرگراه حقانی، خروجی باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران