سومین فراخوان میز همکاری‌های ایران و برزیل اواخر سال گذشته منتشر شد این فراخوان زمینه گسترش همکاری‌های حوزه علوم شناختی بین پژوهشگران دو کشور را مد نظر دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نتایج سومین فراخوان میز همکاری های ایران و برزیل منتشر شد، اواخر پاییز سال گذشته بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو (FAPESP) برزیل و ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی  (CSTC)اقدام به انتشار عمومی یک فراخوان برای ارسال طرح های پیشنهادی مشترک تحقیقاتی در زمینه های بین رشته ای مغز و علوم شناختی بین پژوهشگران ایرانی و برزیلی (ایالت سائوپائولو) کردند. هدف از این فراخوان، ایجاد یک همکاری مشترک بین تیم های ایرانی و برزیلی در زمینه های مورد علاقه FAPESP وCSTC در مرزهای دانش و فناوری و همچنین تبادل، توسعه خدمات و ابزارهای شناختی بین دو کشور بود.

در این فراخوان، پذیرش طرح ها از تاریخ 5 آذر 1395 شروع شده و در تاریخ 3 اسفند 1395 خاتمه یافت. در این مدت، 5 پیشنهاد طرح به ستاد ارسال شد که در نهایت پس از چند مرحله داوری، 2 طرح مورد پذیرش نهایی CSTC و FAPESP قرار گرفتند. ارزیابی طرح ها به صورت جداگانه در ایران و برزیل و با توجه به روندهای داخلی هر طرف انجام شد.

کیفیت علمی و نوآوری طرح، قابل اجرا بودن طرح پیشنهادی، تخصص مجریان طرح و آورده علمی به عنوان یک همکاری بین ایران و برزیل از معیارهای انتخاب هیات داوران بوده است. ر این چارچوب، میزان حمایت مالی اختصاص یافته برای هر پروژه پذیرفته شده، از طرف FAPESP و CSTC برابر بوده و هر مجری طرح، منابع مالی را از طرف مربوط به خود دریافت خواهد کرد.
حداکثر مدت اجرای هر طرح نیز دو سال است. بودجه اختصاص یافته برای پروژه های تصویب شده، برای خرید تجهیزات و مواد مصرفی، و همچنین پرداخت حق التحقیق به اساتید، محققین و دانشجویان شاغل در پروژه مشترک است. تامین مالی برای بازدید مجریان اصلی طرح از آزمایشگاه های طرف مقابل نیز جزء موارد پوشش داده شده است. اجرای طرح های پذیرفته شده در این فراخوان، اولین قدم در همکاری بین المللی و اشتراک گذاری داده های علمی در حوزه علوم اعصاب شناختی میان محققین ایرانی و برزیلی است.