تولید ربزنگارهای روبشی و الکترونی یکی از نیازهای اساس پژوهشی است که توسط یکی از شرکت‌های فناور کشورمان با استفاده از دانش فنی بومی و توانمندی متخصصان آزمایشگاهی تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دستگاه‌های تصویربرداری دقیق تا ابعاد نانومتری یکی از نیازهایی است که پژوهش کشور را به خصوص در حوزه فناوری‌های پیشرفته می‌تواند نقش مهمی در تولید محصولات فناورانه ایفا کند. بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور کشورمان قدم در راه تولید و رفع نیاز کشور به این محصولات گذاشته است.
مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور این حوزه، به تولید و ساخت نخستین نانوسکوپ ایرانی یا STM اشاره کرد و گفت: این طرح، از یک پروژه تحقیقاتی تبدیل به دستگاه با فناوری پیشرفته شده است.
رضا صابر با بیان این‌که دس
تگاه قادر به تصویربرداری از سطوح و مولکول‌های هادی و نیمه‌هادی با دقت تصویربرداری اتمی است، افزوداین دستگاه اکنون در بیش از شصت مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و نیز خارج کشور در حال استفاده است.

به گفته مدیرعامل نانوپارس، با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان علاوه بر تصویربرداری از سطوح نانومتری برای اندازه‌گیری سایز و یا بزرگی ذرات و همچنین اسپکتروسکوپی و یا حتی لیتوگرافی، حکاکی و جابجایی مولکول‌ها و یا اتم‌ها را (در خلا) انجام داد. 

وی به استفاده این دستگاه‌ها در آزمایش‌های دقیق و نانومتری گفت: حکاکی و جابجایی مولکول‌ها و اتم‌ها بیشتر در حوزه ساخت تراشه‌ها و یا چیپ‌های دقیق‌تر در آینده و حتی هم اکنون نیز کاربرد فراوانی دارد که در این پروژه نیز مورد استفاده قرار گرفت.

صابر همچنین به  ساخت میکروسکوپ الکترونیکی نیروی اتمی  یاAFM  اشاره کرد و گفت: بر روی بخش‌ها و قابلیت‌های مختلف تصویربرداری و نیز مکانیک سیستم و الکترونیک و نیز لیزر آن کارهای نهایی صورت گرفته و دستگاه AFM با فناوری بالا مراکز تحقیقاتی تحویل شده است.

این فعال فناور، ویژگی‌های بالای تصویربرداری از سطوح مختلف گفت: این دستگاه،  قادر به تصویر برداری از هر نوع سطح و ماده‌ایی اعم از بیولوژیک، غیر بیولوژیک، آلی، غیر آلی، هادی و غیر هادی است.

وی ادامه داد: با توجه به رزولوشن بالای دستگاه STM در بررسی مواد هادی و نیمه هادی و درمقابل برد وسیع مطالعه مواد در دستگاه AFM این شرکت دستگاه میکروسکوپ پروب روبشی به صورت ترکیبی از دو دستگاه AFM و STM را تولید کرده است.

این فعال فناور، حوزه‌ تولید تجهیزات آزمایشگاهی را یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال مناسب برای متخصصان عنوان کرد و گفت: ایجاد زمینه‌‌های حمایتی لازم با توجه به توانمندی که شرکت‌های داخلی در تولید محصولات آزمایشگاهی پیدا کرده‌اند، می‌تواند ضمن رفع نیاز کشور به واردات محصولات مشابه، زمینه به‌کارگیری فعالان فناور را فراهم کند.